לתרומות לחץ כאן

מכירת מוצרים בניגוד לתקנון

שאלה:

שלום כבוד הרב,

באתר מכירות בינ"ל אני מוכר תוספי מזון שחלקם ידוע שעוזרים (כי לקוחות חוזרים וקונים אותם באופן קבוע (ואף חולקים תגובות חיוביות) למקרים קשים/סופניים ולכאורה נראה שמדובר במוצרים שפועלים ממש עבור בעייתם) למחלות ובעיות בריאות קשות שלרפואה הקונבנציונלית אין פתרון לרוב לפלג האוכלוסייה שבוחר לעשות בהם שימוש (בד"כ אחרי שהתייאשו מהטיפול הקונבנציונלי או שלא ניתן מענה לבעייתם).
הבעיה כזו:
1. בחלק מהמוצרים מתגלה/התגלה בדיעבד שהאתר מכירות אוסר על מכירתם מסיבה שמנהל המזון האמריקאי לא מעוניין שישווקו – כמעט בכל המקרים כדי לחסום תחרות כנגד הטיפול הקונבנציונלי (במקרים בודדים מדובר על החלטה מבוססת ובדוקה שהם לא מתירים, ולא על מקרים כאלו מדובר).

2. הדרך בה זה מתגלה, היא לא מצד האתר שלא מפרסמים זאת באף מקום, אלה יש מתחרים צרי עין (אלה מתחרים שהם בעצמם מוכרים מוצר זהה, ורוצים להישאר בלעדיים באתר), שלא פעם בוחרים לדווח על מוכרים מסוימים להנהלת האתר, ואלה בתגובה מסירים את הפריט עם הודעה שלא להמשיך למכור מוצר זה באתר, מהסיבה שפירטתי קודם לכן. האתר מאפשר לפרסם שוב את המוצר אחרי שהוסר, עד הפעם הבאה שידווחו (לפעמים הם מבצעים חסימה לפרק זמן עקב הפרת הכללים).
3.הנהלת האתר מצידה לא עושה כל צעד כדי לחפש מוצרים כאלו ולהסירם מצד עצמה ואף לא מפרסמת מידע מדויק מה מותר ומה אסור למכור (אלה רק רשימת תקנות כללית, שלא ניתן להסיק ממנה דבר לגבי המוצרים הנ"ל).
4.למעשה בכל זמן נתון יש עשרות ואף מאות מוכרים, שמוכרים מוצר זהה (מותגים מתחרים) שממשיכים למכור באין מפריע (כל עוד אין מוכר מתחרה שמרגיש שהמתחרה לוחץ עליו בתחרות, ואז מדווח).
5. אין כל בעיה למכור את המוצרים האלו באופן חוקי לחלוטין באתרים שונים באינטרנט, פשוט הנהלת האתר הזה בחרה לעבוד בצורה הזו.
6. הקונים שלא יצליחו לקנות דרך אותו אתר, ימצאו את המוצר באתרים אחרים שאפשר למכור שם באין מפריע. פשוט זה עניין של פופולריות של האתר.

השאלה היא:
1.אם אני מוכר מוצר כזה שמתגלה בדיעבד שהאתר לא מעוניין שאמכור, בעוד שמוכרים אחרים יכולים בו זמנית להמשיך למכור באין מפריע, האם אני עובר כאן על מצווה כלשהי?
והאם זה שהמוצר כן חוקי למכירה וכן עוזר לאנשים עם בעיות קשות, יכולה להשפיע על היתר כזה או אחר, במיוחד כאשר אפשר להגיד אצל אתרים מתחרים (אם כי פחות פופולריים)?
הערה – מדובר על מקור הכנסה היחידי.
שנה טובה

תשובה:

שלום וברכה,

להלכה אנו פוסקים שהשוכר חמור מחברו, והתנה בעה"ב שילך בבקעה ולא בהר, ושינה השוכר והלך בהר, לא נקרא גזלן למרות ששינה מדעת בעה"ב, אך אסור לשנות מבעה"ב.

ולכן אם אתה משנה מתנאי האתר לא נחשב גזל, אבל אסור לשנות. אם הנהלת האתר לא מקפידה על התנאים, והתנאים נועדו לשמור להם את הזכות שיוכלו לסלק מוכרים שלא נוהגים כשורה, יש להקל בדבר.

בהצלחה וגמח"ט.

מקורות:

ראה גמרא ב"מ דף עח ע"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל