כתיבת אות בספר תורה על ידי אדם חילוני או חוטא

רבני בית ההוראה
ד' תשרי ה'תשע"ט

שאלה:

שלום וברכה

ראיתי שבסיום כתיבת ספר תורה, יש מחלוקת באם אדם שאינו שומר תורה ומצוות יכול למלא את האותיות או שזה פוסל את הספר תורה, ושבכל מקרה זה לא פשוט.
האם הכוונה דווקא למחלל שבת בפהרסיה או כל אדם שלא מקפיד על הכל או אפילו לא שומר שבת כהלכתה אך אינו עושה זאת בפהרסיה?
ואם גם בזה יש בעיה, איך נותנים לכל אדם למלא מבלי שנדע שהוא שומר הכל כהלכה?
או למשל אדם שיודע על עצמו שנכשל בלא מעט דברים בצנעה, האם עליו להימנע מלהשתתף בכתיבת האותיות?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

יש להבדיל בין דין להידור… על פי דין, רק מומר – אדם שמחלל שבת בפרהסיה או עובר על כל התורה, פסול לכתיבת סת”ם, וכמבואר בביאור הלכה בסי’ לט ד”ה שאינו [יש אומרים מהתורה ויש אומרים מדרבנן, ראה גליון רעק”א על השו”ע שם ע”פ הר”ן, אבל בכל מקרה הוא פסול], אדם שחטא או חוטא אפילו קבוע במשהו אבל לא נעשה עדיין מומר משום כך, כיון שעושה זאת לתיאבון [ראה גדרי מומר בשו”ע יו”ד סי’ ב], כשר לכתיבת סתם, אבל ברור שיש להדר ככל שניתן שהספר יכתב על ידי יראי ה’, ולכן לא צריך לחשוד שום אדם חלילה בחטא, אבל אין לתת לכל עובר ושב אלא לדקדק שיהיו יהודים כשרים.

שבת שלום וגמר חתימה טובה.

אגב, עכשיו זו ההזדמנות להתחזק!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *