לתרומות לחץ כאן

צדקה למחללי שבת בזמנינו

שאלה:

שלום

מה אומרת ההלכה לגבי צדקה למחללי שבת, ובכלל אנשים שעוברים על התורה?

מה קורה אם אדם שאני יודע שהוא מתחזה ולא זקוק לעזרה, מבקש ממני עזרה כספית וטוען שהוא מתקשה להתקיים? האם יש חובה לתת לו סכום מינימלי?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

בשו"ע בסי' רנט כתב שמומר שעובר עבירות במזיד אין מצוה להחיותו ולהלוותו. והיינו שעובר עבירה להכעיס, או מחלל שבת בפרהסיה, או עובר על כל התורה לתאבון. אמנם ידוע מה שכתב החזו"א יו"ד סי' ב: "ונראה ראין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו יתברך גלויה, כמו בזמן שהיו ניסים מצויין ומשמש בת קול וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל והכופרים אז בנליזות מיוחדת בהטית היצר לתאוות והפקרות, ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם, שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורענות לעולם, ומביא דבר וחרב ורעב בעולם, אבל בזמן ההעלם שנכרתה האמונה מדלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה, שיהיה בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו, וכיון שכל עצמנו לתקן אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".

עוד כתב החזו"א בענין מומר בזמן הזה: :ועוד יש בזה תנאי שלא יהיה אנוס, וכמש"כ הר"מ פ"ג מהלבות ממרים ה"ג, רבניהם ותלמידיהם חשיבי כאנוסים וכתינוק שנשבה, ותינוק שנשבה מביא קרבן, כדאמרן ר"פ כלל גדול, ומצווין אנו להחיותו ואף לחלל עליו את השבת בשביל הצלתו. ובהגה"מ פ"ו מהלכות דעות כתב דאין רשאין לשנאתו, אלא אחר שאינו מקבל תוכחה, ובספר אהבת חסד כתב בשם הגר"י מולין דמצוה לאהוב את הרשעים מה"ט, והביא כן מתשובת מהר"מ לובלין כי אצלנו הוא קודם תוכחה, שאין אנו יודעים להוכיח, ודיינינן להו כאנוסים".

מכאן למד הגר"ח קנייבסקי בדרך אמונה מתנות עניים פרק ח ס"ק צב, שמצות צדקה נוהגת גם במחללי שבת בזמנינו. כמובן אם יש לך חשש אמיתי שהוא מתחזה אין כל חיוב לתת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל