לתרומות לחץ כאן

הוצל"פ שרוצים לגבות ממנו עבור חובות חברו

שאלה:

שלום וברכה!
הייתה ברשותי חברה בע"מ שמכרתי, ביצעתי העברת מניות כמו שצריך וכו', אך דא עקא שמסיבות שונות את ערבותי ואחריותי לחשבון הבנק לא הסדרתי כמו שצריך, כעת החברה בקשיים והצטבר בחשבון זה חוב של כ30,000 ש"ח ופנו אלי מהוצאה לפועל לשלם חוב זה, האם מותר לי להגיב ולהעביר את כל האחריות על בעל המניות הנוכחי שגרם לחוב, (העברתי לו חשבון בנק נקי),?
תודה ויישר כח!

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך להגיב ולהעביר את האחריות על בעל המניות הנוכחי, ולהוציא את עצמך מהם. ראה מקורות.

בהצלחה ושנה טובה.

מקורות:

בשו"ע סימן שפח סעיף ה הביא מחלוקת הראשונים במוסר ממון ביד אנס כשכוונתו להציל לעצמו ולא להזיק לחברו, שדעת ר' אליעזר מטולא שאין לו דין מוסר, אך מנדים אותו עד שישלם את כל ההפסדים שבאו מחמתו. ודעת מהר"ם והרא"ש ומהרי"ק שדינו כמוסר וחייב לשלם לו כל הזיקו. והש"ך ס"ק כו פסק כשיטה ב' שנחשב מוסר. והוסיף הש"ך שנראה שאף דברי ר"א מטולא שפטר דוקא במקרה שלא היה יכול להציל בענין אחר, ולכן המרדכי בפרק המניח הביא את המהר"ם שאוסר, ואילו בפרק הגוזל הביא את הר"א מטולא שמתיר, שבפרק הגוזל מדובר שלא יכול להציל בעניין אחר וגם החולקים סוברים שאינו נחשב מוסר.

בבאר היטב סימן שפח ס"ק טז דייק מתשובת מהרש"ל סימן יט גבי ראובן שקיבל טבעת מגוי שהייתה בחזקת גנובה, ומשכן ראובן את הטבעת לשמעון, ושמעון מכר אותה לגוי, וכשנתפס שמעון שהייתה בידו טבעת גנובה הודיע שבא לו מידי ראובן, והוצרך ראובן לברוח מביתו כדי להציל עצמו והונו, עולה דברי המהרש"ל שאם ראובן לא הודיע לשמעון שהטבעת גזולה ומכר שמעון את הטבעת לגוי, ובגללו העלילו על שמעון, מותר לשמעון לספר שראובן מסר לו את הטבעת, ואינו נחשב למוסר, שנחשב שראובן הביא את הנזק על עצמו. וכלשון המהרש"ל 'ארי ארכביה אכתפיה'.

במקרה הנ"ל הוא לא מוסר אלא מציל את עצמו כדי שלא להסתבך בגלל חובות של חברו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל