שאלה:
קיבלתי מתנה בשבת. האם מותר לקרוע הנייר ולראות מה המתנה? נוהג כשיטת הספרדים.
תשובה:
באופן עקרוני אם הנייר חלק ואין עליו ציורים או אותיות שעשויים להקרע וזה כבר בעיה של מחיקה בשבת, מותר לקרוע כדי להגיע לתכולה, אבל רק אם יש בכך צורך שבת. כמו כן יש לפתוח דרך קלקול, ולא באופן שמשמר את העטיפה. אם יש צד שמה שבפנים מוקצה כמובן אין לטלטלו כלל ובודאי לא לפותחו.
מקורות:
ראה ביאור הלכה סי' שיד ד"ה אסור, וביאור הלכה בסי' שמח לענין פתיחת איגרת שאסור משום שאין בזה צורך שבת.
ומה עם הזכייה במתנה? הרי יש לקבלת מתנה דין קנין שאסור בשבת. אם מקבל המתנה על דעת שלא לקנותה עד אחרי שבת ניחא, אבל כשפותח בודאי יש כאן הגבהה וקנין. כן נלע"ד.
יכול לכוין שלא לקנות כמובן.
מדוע בקורע מקלקל התירו במקום צורך שבת הרי בסותר כלי לא התירו כשסותר שלא על מנת לבנות אף לצורך שבת כפי שכתב הביאור הלכה בסימן שיד ד"ה אסור?
לא התירו קורע לצורך שבת, אלא שחותלות מוגדרות כקילוף פירות, זה טפל לתוכן.
ומה בנוגע לעטיפה של שאר דברים שאינם אוכל- מעטפה של מתנה עטיפה של ספר עטיפה של כלי?
היינו הך.
מדוע? הרי חותלות זה מצד שזה כמו קליפה לפרי וזה שייך דווקא בדבר מאכל?
חותלות ענינו טפלו הקליפה לתוכן, הרעיון הזה קיים גם במה שאינו אוכל.
אפשר מקורות? תודה!
שאומרים דין חותלות על שאר דברים שאינם דברי מאכל..
חזון איש סי' סא. אמת הדבר שלעיתים יש להחמיר בזה, ראה ביאור הלכה סי' שמ לגבי פתיחת איגרת שזה נחשב תיקון באיגרת עצמה, וכל דבר לפי ענינו.
עיין שו"ת יחוה דעת חלק ז סימן נח שכתב לחלק בין אוכל למתנה. אולם בשמירת שבת כהלכתה הוכיח מהתשב"ץ ר"ה לב ע"ב שהובא בכה"ח תקפו ס"ק קמ שמותר להתיז חבית לצורך שופר, אף שאינו מידי דאכילה
השאר תגובה