לתרומות לחץ כאן

נזק של מחלל שבת – קים ליה בדרבה מיניה

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי בשיעור באינטרנט של הרב יוסף מזרחי שאמר שכתוב שלפי הגמרא מחלל שבת במזיד שנהג בשבת
ונכנס ברכב של אדם אחר פטור מלשלם לו כי מחוייב בסקילה ולשלם לו וכתוב משהוא כזה שאדם שעשה פעולה שחייבה אותו בסקילה ולשלם פיצויים בבית דין יחייבו אותו רק בדבר החמור מהשתיים
היום מה יהיה הדין אם אדם בשבת באופן שיטתי עושה מעשים שפוגעים ברכוש ונחשבים כחילול שבת אבל לא מסכן חיי אדם (לדוגמא שורף חנות של אדם בשבת שמתחרה שלו) האם בית דין יחייבו אותו לשלם כסף על הנזק לפי זה?

תשובה:

שלום וברכה,

נכון מה שכתבת שאדם שעשה פעולה אחת שיש בה עברה שמחייבת אותו מיתת ב"ד וגם תשלום נזיקין, ב"ד יחייבו אותו רק בחיוב מיתת ב"ד, ולא בתשלום נזיקין. יש דרשה נוספת שמלמדת אותנו שגם אם בפועל לא יענישו אותו מיתת ב"ד, אין מענישים אותו בעונש ממון. והסיבה לכך שאדם שעשה עברה חמורה שיש בה חיוב מיתה הוא במסלול של עונש חמור, ולא מענישים אותו בעונש הקל של ממון. ולכן גם בזמנינו שאין ב"ד סמוכים להרוג, אבל אם יראו הב"ד שבמעשיו יש גם חיוב של מיתת ב"ד לא יחייבו אותו בממון.

אמנם חשוב לדעת שהדין שהבאנו שב"ד לא מחייבים ממון, אין הכוונה שלא חייב לשלם על הנזק שעשה, וודאי שהוא מצד עצמו חייב לשלם עבור הנזק, אלא שב"ד לא ייגבו ממנו את החוב הממוני, כיון שאדם זה נכנס למסלול של עונש חמור. אבל הוא מצד עצמו לא נפטר מתשלום לחברו על הנזק שעשה, וזה הכוונה שחייב בדיני שמים.

בהצלחה ושנה טובה.

מקורות:

חייב לצאת ידי שמים כשעשה בפעולה אחת שתי עברות של חיוב מיתה וחיוב תשלומים – ראה תוספות סנהדרין דף עב ע"א ד"ה לא קבלינהו בשם הגמרא ב"מ ב"מ צא ע"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל