לתרומות לחץ כאן

החלפת פתיל צף להדלקת נרות יום טוב בלילה השני של ראש השנה

שאלה:

בס"ד שלום לרבני ההוראה לגבי הדלקת נרות ליום שני של ראש השנה מה עושים לגבי הפתיל הצף שהוא מוקצה להוציא להחליף לחדשים שהכנו לפני יום טוב .תודה! שנה טובה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה נהגו להתיר להוציא את הפתיל הצף הישן ביום טוב אף שהוא מוקצה, כיון שהדלקת נר נחשבת אוכל נפש, וטלטול מוקצה הותר לצורך אוכל נפש.

מקורות:

ראה הלכות המועדים פרק ו הרה 43 בשם השו"ע הרב, וראה בהגהות רע”א על השו”ע סי’ תקא מש”כ על דברי הט”ז בסק”ז שזה נחשב טלטול מוקצה לצורך אוכל נפש ומותר. וראה במנחת שלמה ח”ב סי’ לט סק”א א’ שהסתפק בזה משום שהיום יש הרבה אור ע”י החשמל, וראה עוד בשמירת שבת בכהלכתה פרק יג הערה פז. ומ”מ באורחות שבת (ח”ב עמוד צט הביאו בשם הגרש”ז והגרי”ש אלישיב שלהוציא נרונים משומשים מכוסיות הזכוכית אין זה נחשב לטלטול מוקצה משום שהוא בטל אגב הכוסית, וזה דומה לניקוי לכלולך מסיר וכד’ שהוא בטל לכלי עצמו, לכן גם המקילים, עדיף שלא יוציאו ביד אלא יקחו את הכלי ליד הפח וישפכו לתוכו את הפתילות.

לגבי הכנסת פתיל צף הפתילה למצוף, ביום טוב נחלקו הדעות: ראה ס’ הלכות המועדים עמ’ שצז שהביא מדברי הגרש”ז אויערבך המובא בשש”כ שהקל בזה, אולם מחבר הספר שם האריך להוכיח שלא כדבריו, וכיון שהדבר נתון במחלוקת אם יש בזה איסור של מכה בפטיש או לא, יש להכין מערב יום טוב לכלל ההדלקות, כפי שאתם עושים, ולא להכנס לספקות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל