לתרומות לחץ כאן

סכנת חשמל שהתגלה בדירה שכורה

שאלה:

שלום עליכם !
מצאתי בית להשכרה, נפגשתי עם בעל הבית וסגרנו כניסה מ 1/9/18 ונתתי לו 12 צ׳קים.
כשבוע לפני הכניסה הרשמית (1/9) נפגשתי עם בעל הבית וקבלתי מפתחות לבית , שאלתי אם אני יכול בנתיים כבר להיכנס ולעביר דברים , והוא הסכים .
במהלך השבוע העברתי ציוד,צבעתי, שמתי מזגנים, והתחלתי לשפץ קצת …
הבחור שהתקין את המזגנים אמר שיש בעיית חשמל בבית , בעל הבית הזמין חשמלאי שעשה בדיקה ותוצאות הבדיקה העלו : שיש בעיית חשמל בכל הבית חיווט ישן והכי גרוע שאין בכל הבית הארקה , ועל פי חוק חייב כל בית בישראל ההארקה כי זה פיקוח נפש , כי בזמן התחשמלות לא יהיה מה שיפסיק את הזרם !!!
שאלותי הן :
האם בעל הבית יכול לפדות את הצ׳קים (הצ׳ק הראשון ב 1/9) לפני שיש אישור חשמלאי אחרי התיקון שאפשר לגור בבית ? , כי כרגע אני לא גר שם בהוראת החשמלאי עד שיתוקנו כל הליקויים . אז על מה אשלם ?

שאלה שניה : אם בעל הבית יתחרט לא ירצה לתקן וירצה לבטל את החוזה , מהן ההשלכות מבחינה כספית ? אני לקחתי הובלה לבית שפצתי צבעתי התקנתי מזגנים וכו׳

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

צריך לבדוק את המציאות, האם רוב האנשים מקפידים שלא לגור בבית כשהחשמל לא תקין. או שלא מקפידים. אם אכן מקפידים על כך, נחשב למום במקח ואין השוכר חייב לשלם על הזמן שלא דר בבית בגלל אי תקינות החשמל.

לגבי השאלה השנייה: הבית נחשב לבית גם כשהחשמל לא תקין, אלא שלא דרים בצורה כזו, ולכן חובת בעה"ב לתקן את החשמל, ואין אפשרות לבטל את החוזה. ואם הבעה"ב נמנע מלתקן יכול השוכר לתקן בעצמו ולקזז מדמי השכירות. [ודוקא אם החשמל לא תקין ולא דרים במצב כזה וכנ"ל].

מקורות:

סוגי מום שנחשב מום – אם נהגו בני המדינה לבטל בגינו את המקח – כמבואר בשו"ע חו"מ סימן רלב ס"ו. ולכן יש לבדוק האם חשמל לא תקין במצב הנ"ל נחשב למום שנהוג במדינה כמום.

אם הבית מוגדר כבית לא ניתן לבטל את המקח אלא לתקנו – ראה שם סעיף ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל