לתרומות לחץ כאן

חולה אלצהיימר ביום הכיפורים

שאלה:

אדם בן 85 שעד עכשיו צם ללא בעיות בכיפור . יש לו אלציימר מלפני כ3 שנים וקצת החמיר לפני 10 חדשים הוא משתמש במדבקות מלפני כחודש במקום כדורים. חוץ מזה הוא בריא האם ראוי שישתה שיעורים או שיתחיל לצום ואם יש בעיה שיפסיק?
תודה רבה על כל התשובות שקיבלתי שממש הן בהירות

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי מחמת האלצהיימר עצמו אין סיבה שלא יכול לצום, אלא שיש כאן שתי נקודות:

א. כאשר ההתמצאות שלו במרחב ובזמן קלושים עד כדי שהוא לא מודע לכך שיום הכיפרים היום, יש לתת לו אוכל רגיל ואינו חייב בצום. אבל אם הוא זוכר שיום הכיפורים, גם אם מידי פעם מתבלבל ושוכח לרגע, זו לא סיבה לפטור אותו מהתענית. ב. בדרך כלל מצבים כזה ובגיל כזה נלווים לו עוד תופעות, ולכן יש לברר בדיוק מה מצבו ולבתייעץ עם רופא המשפחה האם הוא צריך לאכול שיעורים בהתאם לכלל המדדים שלו.

רפואה שלמה ושנה טובה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום רב
    קודם כל תשובה מדוייקת יש"כ
    אולם ישנו עניין נוסף שלא ברור לי והוא. שידוע שחולה שאומר שצריך לאכול לוחשים לו שהיום יום כיפור ואם אומר שצריך מאכילים אותו. השאלה – האם אפשר לסמוך על חולה דמנטי שאומר שצריך לאכול אף אם לוחשים לו כנגד דעת הרופא שהצום לא יזיק לו, נראה לי שמכל מקום ידי ספק פיקוח נפש לא יצאנו וצריך לתת לו לאכול, אבל לא ברור לי העניין.
    אם יש לכבוד הרב גם מקורות אשמח עד מאד

  2. אם אתה יודע שהוא לא אומר את זה מחמת חולי אלא מחמת טירוף הדעת, אז זה לא משנה שום דבר, אין להתייחס. אבל כאמור יש לבחון אם הוא בכלל חייב במצוות היום.

  3. ברור שאם הוא אינו יודע כלל שהיום יום כיפור זה לא משנה. השאלה מה אנו עושים במצב של תחילת דמנציה או שלב ביניים שיש להם שעות בצלילות ויש לא או שעושים או דורשים דברים לא ברורים וכדומה. שעדיין אי אפשר הלכתית להגדירו כשוטה.
    השאלה האם "לב יודע מרת נפשו" נאמר גם על אדם כזה או לא. בלבוש סימן תריח משמע שדוקא לא מחזיקנן לרשע ולכן סומכים על החולה אף כנגד הרופא.
    יש"כ.

  4. לכאורה פשוט שכאשר אין לו שיקול הדעת כל כך לא שייך לומר לב יודע מרת נפשו, אלא אם כן הוא מנומק ובכל מקרה לגופו. הרבה פעמים יש אנשים כאלו שבזמנים מסויימים הם לגמרי צלולים ואז יש לדבריהם משקל אחר כמובן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל