לתרומות לחץ כאן

הריגת כינה בשבת לעומת בטל הטעם לא בטלה התקנה

שאלה:

שלום רב , ברור לי שהתורה שבעל פה אלוקית מהרבה סיבות והוכחות שחקרתי במשך זמן רב לעומק , אך ראיתי שכתוב כך באחד הפוסקים : "לאו כל מקום דאתמר בגמרא מפי הקבלה הם אלא דחכמי ישראל דברו גם הם דברים מפי השכל והחקירה העיונית ולא מפי הקבלה", (פחד יצחק, ערך "צידה האסורה").
מה הדין במקום שלכאורה דיברו חז"ל מפי השכל וחקירה עיונית , והתברר כשגוי , כמו בהריגת כינה בשבת ? מה הדין במקרה כזה להלכה ? ראיתי שיש שאמרו שההלכה לא תשתנה משום שההלכה מסיני והטעם אמרו ממה שהיה ידוע בזמנם (והביאו הוכחה לכך , שאכן יש שוני בין כינים לשאר בעלי החיים , כי במחקרים מדעיים הגיעו למסקנה שהכינה היא החיה הכי פרזיטית בעולם)
וראיתי שה"פחד יצחק" כתב שאסור להרוג כינים בשבת
אשמח אם תבארו לי את העניין הזה באופן כללי ,
ועוד משהו , אני מבקש שלא תשנו את השם שבחרתי לשאלה כדי שאני אוכל למצוא את השאלה באתר
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לשאלה ששאלת, יש להבדיל בין דברים שבאמת תלויים במציאות כמו לגבי כינים שחכמים ביארו את טעמם, שהכינים אינם פרים ורבים, אין כאן תקנה של חכמים אלא פשוט הסקת מסקנה על פי מציאות מסוימת, ולפי זה דנו הפוסקים לגבי כינים בזמנינו שכן פרים ורבים ויש ביצים וכו', האם זה בכלל דבריהם או לא, כאמור הפחד יצחק נקט בפשיטות לאסור, ובלב חיים ח"ג סי' יז מיקל בזה וגם בין פוסקי זמנינו יש בזה מחלוקת הלכה למעשה כמבואר בארחות שבת פרק יד סעי' ל בהערה שם, ויסוד המחלוקת הוא, האם פריה ורביה שאינה נכרת לעין וזה נראה כאילו נעשה מעצמו זה בכלל דבריהם, או שאכן הכינים המצויות לנו אינן אלו שדיברו עליהם חז"ל. לעומת זאת יש דברים שבהם חכמים גזרו תקנות, ואמרו טעם שאינו מתאים כיום, שבזה אמרו אף שבטל הטעם לא בטלה התקנה, ראה כאן בהרחבה בטעם דין זה.

בחרת כותרת מצויינת ואין צורך לשנות… בכל מקרה תמיד תוכל להגיע לתשובה דרך הלינק שקיבלת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל