שאלה:
שלום לרבנים 1בסימן רסט מובא טעם להשאיר את מצות קידוש בבית הכנסת אף שבטל הטעם לא בטל התקנה ואז ממשיך מרן טוב להנהיג שלא לקדש בביהכנ"ס ואני שואל עם הטעם הוא בטל הטעם וכו איך אפשר לומר וטוב לא להנהיג ,כך? 2ע"פ המ"א סי תריט ששץ לא בחזקת מכוין להוציא האם אפשר לברך לשמוע קול שופר ואז לשמוע את החזן תוקע? תודה רבה אשמח למקור
תשובה:
שלום וברכה
- כוונת השו"ע, שבמקום שיש מנהג קבוע משנים לעשות קידוש יוכלו להמשיך במנהגם, אבל אין להנהיג מנהג זה במקום שבו לא היה מנהג קבוע, כגון בעיר חדשה, כיון שכבר בטל טעם התקנה.
- לא זו כוונת דברי המגן אברהם! המ"א שם מדבר בדברים שהיום נהוג שכל אחד מברך לבד, כמו ברכת ההלל או שהחיינו, ולכן, כיון שהחזן יודע שכולם מברכים יש לחשוש שאין לו כוונה להוציא אחרים ידי חובה ואין לסמוך על ברכתו. אבל בברכת השופר שהמנהג הוא כך שהבעל תוקע מברך עבור כולם, ברור שהוא מכוין היטב להוציא ואין לברך לבד כיון שברוב עם הדרת מלך!
שבת שלום ומבורך.