לתרומות לחץ כאן

חזן בימים הנוראים שיש לו חברה

שאלה:

שלום! יש לי שאלה- בחור שהתחיל ללמוד בישיבה לפני שנתיים, לומד הרבה גמרא, משקיע מאד בלימוד ורוצה לגדול בתורה ויראה. דא עקא שיש לו חברה מלפני הישיבה, ואינו מסוגל/מוכן/רוצה להיפרד ממנה. הוא היה רוצה מאד לשמור ממנה נגיעה, אבל פעמים רבות מאד כשנפגש עמה נכשל בנגיעה בה.
כעת הוצע לבחור, שיש לו קול יפה, לשמש כש"ץ בימים הנוראים- האם יוכל לשמש כש"ץ? הוא באמת רוצה לקיים את כל התורה, פשוט כרגע בגלל המורכבות קשה ל. ומה הדין לגבי שימוש כחזן בשאר תפילות יום חול? ובמקרה שאסור לו לשמש כחזן- האם עלי לדבר איתו על זה ולהסביר לו, או שעדיף להשאיר את זה כך ושיעשה מה שיעשה, כדי לא לפגוע בו (ולא להחליש את ההתקדמות שלו)? תודה!

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שהוא לא ראוי כרגע לשמש כש"ץ עם כל הכבוד לשאיפותיו. בפוסקים נאמר לבחור חזן היותר ירא שמים וכו', אבל המינימום הוא לקיים את כל המצוות, ומי שעובר באיסור של מגע של חיבה בנדה ואולי גם איסור ייחוד באופן קבוע ואינו מתכוין כלל לפרוש מזה אינו ראוי לשמש ש"ץ בימים נוראים. אבל אין זה מתפקידך לומר לו את זה ואין צורך לפגוע בו, זה עסק בין הקהילה שממנה אותו לכך לבינו, ובינו לבין קונו.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. א. ומה לגבי עלייתו בתור חזן במניין בישיבה בו אנו מתפללים בימות החול/ שבתות? האם בזה עלי לדבר איתו?
    ב. לגבי הקהילה שממנה אותו- היא מסתמא לא יודעת זאת (אולי באמת זה גם לא כזה מעניין אותה). האם בכל זאת אין עלי חובה לדבר איתו על זה? (מאידך ייתכן שאם הוא לא יעלה שם לש"ץ, לא בטוח כלל שיבחרו מישהו ראוי ממנו).

  2. אל תדבר איתו, בכל נושא הקירוב משתמשים הרבה יותר בימין מקרבת מאשר בשמאל דוחה, ולא מדובר במשהו שהוא לעיכובא, ובמקרה השני גם לא בטוח שיהיה להם יותר טוב. צריך רק לחשוב איך מחלצים אותו מהעוון, שזה הנושא האמיתי…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל