לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשאול אשה "מה שלומך"?

שאלה:

שלום כבוד הרב,

הודעות עם מילים "שלום" ועם המילים "מה שלומך" מגבר לאישה (במקרה שלי זה גיסי)
ידוע לי ש"שלום" זה בסדר כדי לפתוח בשיחה וכו', אבל שאלות כגון "מה שלומך" נדמה לי שאינו ראוי. ואם זה כך, אשמח למקורות, והאם עליי להוכיח את גיסי ששולח לי הודעות מסוג זה שזה אסור וכו'.. מדובר באדם דתי…
כמובן שאני לא עונה על שאלות מסוג זה.

תשובה:

בשולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף ו כתב כך:

אין שואלים בשלום אשה כלל, אפילו ע"י שליח, ואפי' ע"י בעלה אסור לשלוח לה דברי שלומים. אבל מותר לשאול לבעלה איך שלומה.

ולמעשה הכלל הוא, שאמירה שמתפרשת כנימוס לבד מותרת, ואילו אמירה שיש בה קירבה אסורה, וכמו שכתבו הפוסקים שהטעם לאיסור זה הוא הוא מפני שמרגיל ליבה ודעתה אצלו ועלול הוא על ידי כך לחטוא. ולכן אם אומרת לו שלום יכול להשיב לה בלשון רכה ומנומסת ולא בלשון התעניינות, ועדיף לומר ‘בוקר טוב’ או כל לשון ברכה אחר. אך לפתוח בהתענינות אודות שלומה ותחושותיה או לפנות בשם הפרטי של אשה אין היתר כיון שזה האיסור של קרבה שנאמר במקור ההלכה הזו.

כמו כן, אין לדרוש בשלומה אצל אנשים אחרים באופן שהדבר אמור לבוא לידיעתה.

מקורות:

שולחן ערוך אבן העזר סימן כ”א סעיף ו’, ובערוך השולחן שם הקיל באמירת בוקר טוב, ובקובץ תשובות סימן כ’ כתב בשם המהר”ם שיק אבן העזר סי’ נ”ג שכיום אין מקפידים על זה מפני שאין זה דרך חיבה, ועי’ בקריינא דאגרתא חלק א’ מכתב נח שהקל בזה לאחד שעוסק בקירוב רחוקים, וכן כתב בהליכות שלמה תפילה פרק ב’ אות כו בדבר הלכה שם.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. כבוד הרב, לא הבנתי מדוע אסור לקרות לה בשמה ? חוץ מכבודכם, אני חושב שעדיף לחיות במערה..
    זה דבר בלתי אפשרי ובלתי זורם ואני מרגיש שזו הלכה חונקת. הרי כל אדם יכול להבחין מתי שזה עובר גבול מסויים שעלול להביא לידי מכשול או לא.
    סתם להרבות שיחה בשלמא שזה אסור, אבל רק לשאול איך היא מרגישה זה טיפה אנושיות זה פדוט לקרב את הבריות ולהביע אהבת ישראל אחד לשני.
    אני לא רואה מה בכך שאני אגיד לה שלום ציפורה, מה שלומך ? בטון נעים ומאיר פנים. במקום להראות כאילו אני "חוזר מהלוויה" או כאילו אני "סנוב".
    כתבתי את מה שיש לי על הלב מצטער מראש אם לשוני פגעה בכודו של הרב.

  2. אתה צודק לגמרי, וזה מאוד תלוי בסיטואציה ובסגנון, ולכן אי אפשר לומר כללים ברורים מה כן ומה לא, רק להקפיד על העיקרון, נימוס נעים כן, ידידות וקירבה לא.

  3. האם יש חילוק בין אישה נשואה לרווקה או גרושה או אלמנה ומה הדין אם שואל או מדבר עם אחות אישתו ומה הדין בפנוייה שאינה ערווה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל