אדם שמחזיק אייפון פרוץ – לשמש חזן

רבני בית ההוראה
י"ז אלול ה'תשע"ח

שאלה:

אדם שמחזיק אייפון פרוץ, האם הוא יכול לשמש חזן אפילו באקראי?

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שמאוד לא ראוי לתת לאדם כזה לשמש שליח ציבור אפילו באקראי, כיון שאין מציאות כזו שאדם מחזיק אייפון פרוץ ללא סינון כהלכה והוא ירא שמים, זה לא קיים… לאידך גיסא מריבה בבית הכנסת זה דבר חמור מאוד! ולכן בודאי שאין לכבד אותו לעבור לפני התיבה, אבל אם יש לו יארצייט וכדומה והוא מבקש לגשת, נראה שאין למנועו מכך, שלא להביא למריבה ומחלוקת בענין זה. בין אדם לחברו זה אש!

6 תגובות

    האם יוצאים ידי חובה ע”י החזן הנ”ל

    דוד:

    במחילת כבוד הרב המשיב, לא כולי עלמא יודעים אם הפלאפון פרוץ או לא, כי יש סינונים המורכבים על כל מכשיר, ללא כל חותמת מבחוץ.

    וגם במקרה הקיצוני שאין לו כלל סינון, אף אחד אינו יודע אם באמת צפה בו בתכנים אסורים או השתמש בו רק לדברים חיוביים, והרי אין זה חפצא דאיסורא כמו טלוויזיה שכל מטרתה היא לשדר תועבה 24 שעות ביממה, אלא מכשיר טלפון שאפשר לבצע בו פעולות נוספות.

    לכן נראה יותר כפי שכתבו הפוסקים שאם אדם יודע בוודאות שאותו אחד צופה בתכנים אסורים במכשיר שלו (דהיינו שראה אותו וכיו”ב) אזי אסור לו לשמש כחזן, ולולא זה אסור לו לביישו ברבים או אפי’ להעליבו אישית.

    והיות ובנושא זה מתערבבים שנאה וקנאה, שאדם רואה את חבירו עם אייפון ומקנא בו, יש לשקול היטב את התשובה.

    גם ידוע שאחוזים ניכרים בציבור החרדי כבר מחזיקים בטלפון חכם, ולבסוף יהיה מצב של מחנות מחנות ואחד ינדה את השני ויבדוק בציציותיו.

    שמעתי בלווין מהרשל”צ הרי”י שליט”א שדווקא אם ידוע שרואה סרטים פרוצים

    רבני בית ההוראה:

    יוצאים ידי חובה אבל הוא לא חזן ראוי.

    רבני בית ההוראה:

    אם לא יודעים שהמכשיר פרוץ לא דיברנו, אם המכשיר פרוץ הוא בהכרח נכשל והוא בחזקת פסול לשמש כש”ץ, אין לי ספק שאדם שמכניס נחש צפע כזה לכיסו אינו ירא שמים כלל וכלל! חז”ל אמרו העוצם עיניו מראות ברע נקרא רשע, והיינו שההולך על שפת הנהר כשנשים רוחצות ועוצם עיניים ואינו רואה, הוא רשע גמור! למה? כי למה אתה הולך שם????? מי שאינו עוצם עיניו הגמרא כלל לא מדברת עליו…

    רבני בית ההוראה:

    בעיני הוא בחזקת שאינו ירא שמים באופן ברור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *