לתרומות לחץ כאן

אדם שמחזיק אייפון פרוץ – לשמש חזן

שאלה:

אדם שמחזיק אייפון פרוץ, האם הוא יכול לשמש חזן אפילו באקראי?

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק שמאוד לא ראוי לתת לאדם כזה לשמש שליח ציבור אפילו באקראי, כיון שאין מציאות כזו שאדם מחזיק אייפון פרוץ ללא סינון כהלכה והוא ירא שמים, זה לא קיים… לאידך גיסא מריבה בבית הכנסת זה דבר חמור מאוד! ולכן בודאי שאין לכבד אותו לעבור לפני התיבה, אבל אם יש לו יארצייט וכדומה והוא מבקש לגשת, נראה שאין למנועו מכך, שלא להביא למריבה ומחלוקת בענין זה. בין אדם לחברו זה אש!

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. במחילת כבוד הרב המשיב, לא כולי עלמא יודעים אם הפלאפון פרוץ או לא, כי יש סינונים המורכבים על כל מכשיר, ללא כל חותמת מבחוץ.

    וגם במקרה הקיצוני שאין לו כלל סינון, אף אחד אינו יודע אם באמת צפה בו בתכנים אסורים או השתמש בו רק לדברים חיוביים, והרי אין זה חפצא דאיסורא כמו טלוויזיה שכל מטרתה היא לשדר תועבה 24 שעות ביממה, אלא מכשיר טלפון שאפשר לבצע בו פעולות נוספות.

    לכן נראה יותר כפי שכתבו הפוסקים שאם אדם יודע בוודאות שאותו אחד צופה בתכנים אסורים במכשיר שלו (דהיינו שראה אותו וכיו"ב) אזי אסור לו לשמש כחזן, ולולא זה אסור לו לביישו ברבים או אפי' להעליבו אישית.

    והיות ובנושא זה מתערבבים שנאה וקנאה, שאדם רואה את חבירו עם אייפון ומקנא בו, יש לשקול היטב את התשובה.

    גם ידוע שאחוזים ניכרים בציבור החרדי כבר מחזיקים בטלפון חכם, ולבסוף יהיה מצב של מחנות מחנות ואחד ינדה את השני ויבדוק בציציותיו.

  2. אם לא יודעים שהמכשיר פרוץ לא דיברנו, אם המכשיר פרוץ הוא בהכרח נכשל והוא בחזקת פסול לשמש כש"ץ, אין לי ספק שאדם שמכניס נחש צפע כזה לכיסו אינו ירא שמים כלל וכלל! חז"ל אמרו העוצם עיניו מראות ברע נקרא רשע, והיינו שההולך על שפת הנהר כשנשים רוחצות ועוצם עיניים ואינו רואה, הוא רשע גמור! למה? כי למה אתה הולך שם????? מי שאינו עוצם עיניו הגמרא כלל לא מדברת עליו…

  3. חבל שהרבנים לא מחלקים בין הנהגה לעיקר הדין בהלכה.
    עיקר הדין אדם שיש לו אייפון פרוץ ואין עדים שראהוהו עושה עבירה
    ויכול להיות ודאי שנוהג בישרות כלפי שמיה שאינו עושה עבירות הוא כשר.
    בהנהגה בהשקפה בהוראה לציבור -עדיף שלא יהיה חזן או עד וכד'
    ובדיעבד כשר.
    מה הרב אומר על החילוק?

  4. הרי זה בדיוק מה שכתבתי.. לא כתבתי שהוא פסול, אלא שלא ראוי לתת לו, והאמת, מאוד לא ראוי… זה שחזן צריך להיו ירא שמים זו הלכה מפורשת ראה הפרטים בסי' נג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל