לתרומות לחץ כאן

קידוש במקום סעודה – לשתות יין בלבד

שאלה:

שלום רב,
ראשית – תודה על האתר ועל התשובות המהירות. יישר כחכם וזכות זו תעמוד לכם לשנה טובה ומבורכת.
ברצוני לשאול את השאלה הבאה:
אני תוקע בשופר בבית הכנסת במקום מגורי (ביום השני). אני זקוק להרטבת גרוני במים לפני התקיעות, כדי שהתקיעות יהיו כראוי. אני מעוניין לעשות קידוש לפני התקיעות ורק לשתות ולא לאכול (שכן אוכל יצמיא ולהערכתי יקשה עלי יותר בתקיעות). האם ניתן במקרה זה לצאת ידי חובת קידוש במקום סעודה ע"י שתיית מיץ ענבים בשיעור רביעית ללא אכילת מזונות?
תודה רבה ושנה טובה!

תשובה:

שלום וברכה

נחלקו בכך הפוסקים, ובראש השנה כדאי להדר ולא לסמוך על המקילים, כזית עוגה לא יצמיא אותך זו כמות מועטת מאוד. גם למקילים, לא די ברביעית אחת, אלא רביעית לקידוש ועוד רביעית לסעודה.

מקורות:

בדין קידוש במקום סעודה מצינו כמה שיטות בפוסקים: אכילת עוגה – לדעת השו”ע  סי’ רעג סעי’ ה כזית עוגה יוצאים בו ידי חובת דין זה, וכך הכריעו רוב הפוסקים, אולם הגר”א [הובא בביאור הלכה שם] החמיר לאכול פת דוקא. מנהג העולם בזה כדעת השו”ע [אלא שיש שהחמירו שהכזית יהיה כולו מהקמח ולא בצירוף הביצים והסוכר וכיוצא בזה כמבואר במשנה ברורה סי’ רח. שתיית יין – דעת הגאונים שדי ברביעית יין של הקידוש לקיום דין זה וכן פסק השו”ע שם, אולם, הלבוש שם כתב שהיין של הקידוש לא יוכל להחשב כסעודה הבאה מחמתו, וצריך לשתות רביעית נוספת, וכדבריו הסכימו הב”ח ט”ז ומג”א ועוד, במשנה ברורה מחמיר עוד יותר, ולדעתו, לכתחילה גם עוד רביעית יין אינה נחשבת סעודה וכדאי לאכול עוגה, כמבואר בשער הציון שם ס”ק כט. אכילת פירות – בקידוש הלילה אינם מועילים, אולם, בקידוש של יום שדינו קל יותר, פסק המשנה ברורה שניתן לסמוך על כך בשעת הדחק, ובפרט כששותה רביעית מיין הקידוש.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום רב, מהילקוט יוסף משמע שלא צריך עוד רביעית וניתן להסתפק ברביעית אחת, ככה זכור לי גם שהרב עובדיה זצ"ל כתב אבל אין לי מקור כרגע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל