לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עם ישראל יגיע לגיהנום?

שאלה:

רבי שמעון בן יוחי אומר, מכאן שאין ישראל רואים פני גיהנם לעולם. משלו משל, למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שהיה לו שדה זבורית. באו בני אדם והשכירוה בעשרת כורין חטים בשנה. זיבלוה, עדרוה, השקוה וכסחוה, ולא הכניסו ממנה אלא כור אחד חטים בשנה. אמר להם המלך: מהו זה, אמרו לו, אדונינו המלך, אתה יודע בשדה שנתת לנו, שמתחלה לא הכנסת ממנה כלום. ועכשיו שזבלנוה וכיסחנוה והשקינוה מים, לא הכנסנו ממנה אלא כור אחד חטים בלבד. כך עתידים ישראל לומר לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, אתה יודע ביצר הרע שהוא מסית בנו, שנאמר, (תהלים קג) "כי הוא ידע יצרנו":
מה פירוש המשנה הזאת באבות דרבי נתן ? שהרי ברור שיש יהודים (כמעט כולם או אפילו כולם) יהיו בגיהנם וראיתי מגלה פנים בתורה שלא כהלכה שמפרש את המשנה הזאת והשם ירחם אומר לאנשים שיהודים לא יהיו בגיהנם. תודה רבה

תשובה:

דברי רשב"י אלו מובאים באבות דרבי נתן ואינני יודע לבאר בודאות, שהרי ברור שיש שכר ועונש והוא מיסודות האמונה ממש! אבל אני חושב שאם קוראים נכון את דבריו זה מובן, הוא הרי מדבר על מי שיכול להעיד על עצמו "זבלנוה וכיסחנוה והשקינוה מים", כלומר עשיתי כל מה שיכולתי וכל מה שנדרש ממני!!! ואעפ"כ לא הצלחתי להגיע לתכלית הנרצית של צורת האדם השלם, בגלל מלחמת היצר, אדם כזה אכן לא יראה גיהנום, אבל מי שלא יכול להעיד על עצמו כך, ומי יכול בדורותינו להעיד על עצמו כך… על זה לא דיבר רשב"י!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל