לתרומות לחץ כאן

משכיר הדירה לא השתתף בבניית המעלית – מה דין השוכר?

שאלה:

אני גר בבנין משותף ישן. לפני מספר שנים הותקנה בבנין מעלית, אך מספר שכנים לא השתתפו בהוצאות התקנתה. אחד מאותם שכנים, אשר עדיין מסרב לשלם את חלקו בהתקנת המעלית, משכיר את דירתו לשוכר, והשוכר מבקש להשתמש במעלית תמורת השתתפות בהוצאות הקבועות עליה (חשמל ותחזוקה).
האם על השכנים להסכים לבקשת השוכר?
האם יהיה בכך גזל של השכנים ששילמו?
האם יש בכך חיזוק להתנהגות הפסולה של המשכיר, שסירב להשתתף בתשלום על ההתקנה?
בברכה ובתודה

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין האיסור של המשכיר להשתמש במעלית חל גם על השוכר שבא מכוחו. אמנם אם הדיירים מסכימים לשוכר שישתמש תמורת דמי השתמשות – רשאים לעשות כן, ואין בזה גזל כיון שמסכימים – וההחלטה נתונה ביד השכנים.

אין שום מניעה לתת היתר לשוכר להשתמש, כיון שהשוכר לא צריך להיות אשם בשל התנהגותו של המשכיר. אך אם ייראו שהמשכיר מנצל את ההיתר שנותנים לשוכר, ולהבא יפרסם ללקוחות שלו שניתן להשתמש במעלית, ראוי לעצור את ההסכמה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. חלק מהשכנים טוענים, שבהיתר לשוכר להשתמש במעלית תמורת דמי השימוש ייווצר פתח בעתיד להשתמטות של שכנים מהשתתפות בהוצאות הכלל על שיפוצים גדולים בבנין (כי ממילא האחרים ישלמו, וניתן יהיה ליהנות מהתוצאות בדיעבד).

    טענה נוספת שמועלית היא שמתן רשות לשוכר היא למעשה ניצול בפועל של השכנים ע"י המשכיר, וזאת באמצעות ניצול מצוקתו של השוכר.

    וטענה שלישית היא שבמידה והיו מתמידים בסירובם היו אולי משפיעים לבסוף על המשכיר לשלם את חלקו במעלית, והאישור לשוכר ימנע זאת.

    מה משקלן של הטענות האלה?

  2. נכון, אם קיים חשש שהרשות תביא לניצול של השכנים או של המשכיר, ראוי שלא להרשות לשוכר להשתמש, למרות שאינו אשם בכך. ויותר מכך אם אי מתן רשות תגרום לחץ על המשכיר לשלם הוצאות – בגלל תלונות השוכרים – ראוי שלא להרשות לשוכרים להשתמש במעלית, כדי להרוויח את ההוצאות שהוצאתם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל