לתרומות לחץ כאן

ביטול חזן לימים נוראים אחר שסוכם איתו בעל פה

שאלה:

שלום,

לפני כשבוע נפגשתי עם רב וגבאי של בית כנסת שחיפשו בעל תפילה לימים נוראים. ביקשו ממני לשיר להם כמה קטעים שאכן עשיתי. לאחר יומייים התקשר אלי הרב ואמר לי שאני התקבלתי ואפשר לראות את זה כסגור. (גם רמז לי שייתכן ייקחו אותי לתקוע בשופר לפחות 30 קולות ראשונות)

לאחר יומיים נוספים התקשר לי אם הבית של המקום (מדובר על בית אבות) ואמרה שלמרות שרוצים אותי אבל בעל הבית (מי שמשלם) ביקש שאגיע להתפלל בשבת. אכן הגעתי והתפללתי. חלק מהזקנים שמה לא אהבו את ה"עברא" שלי איך אני מבטא את המילים אך נאמר לי שכולם הסכימו שהקול והנוסך סביר ביותר ואפילו מאוד יפה.

ביום ראשון התקשרו לומר לי שמבטלים לי את העבודה כי החליטו שאני לא מספיק טוב להם.

ואני אומר ש"סבר וקיבל" וכשהתקשרו לומר לי שהתקבלתי, לא ניתן אחר כך לבטל לי.

יותר מכך, כבר יצאתי לקנות מחזור נוסח ספרד כי אני מתפלל אשכנז אך ורק כי אמר לי שהתקבלתי. בנוסף, עקב שרמז לי שאתקע בשופר יצאתי לקנות שופר שעלותו 2000 ש"ח (אמת לאמיתו) שאמרתי שגם אם לא אהיה בעל תוקע אבל הכסף שאני מרויח יכסה אותו והסכמתי להשקיע על סמך הכסף שאקבל.

ולכן השאלה, האם ניתן לבטל את ההסכם? האם חייבים לי את ההוצאות שעשיתי על סמך זה שהתקבלתי? האם ניתן להוציא צו מניעה על חזן אחר שייגש לעמוד.

תשובה:

שלום וברכה,

בעה"ב שסיכם עם פועל בדיבור שיבוא לעבוד אצלו, ולא התחיל הפועל לעבוד ולא היה תחילת מלאכה, וחזר בו בעה"ב וביטל את הפועל, אין לפועל עליו אלא תרעומת. ופעמים שעובר המבטל באיסור של מחוסרי אמנה. ואם הפועל ביטל הצעות עבודה אחרות בשל ההצעה שסיכמו איתו, יכול לתבוע את הבע"ב בגין ההפסד שגרם לו.

ולכן במקרה שלך שסוכם על עבודת חזנות בימים נוראים, ולא היה קניין ולא תחילת מלאכה, וגם לא דחית עבודות אחרות בגללו, אין תביעה ממונית על כך, אלא תרעומת בלבד. ואין על הגבאי איסור של מחוסר אמנה כיון שנוצר מצב של התנגדות אצל חלק מהמתפללים, ודינו כתרי תרעי.

לא ניתן לחייב את הגבאי על ההוצאות שהוצאת בקניית מחזורים ושופר, כיון שלא היה זאת בשליחות הגבאי, אלא מדעת עצמך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ ריש סימן שלג. ולגבי איסור מחוסרי אמנה ראה בסמ"ע בריש הסימן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל