לתרומות לחץ כאן

כנס בחזקת בתולה ונמצאת בעולה ורוצה להמשיך

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: מי שקידש אשה וסבור שבתולה, אחר לילה א' כבר ידע שלא בתולה כלל, מ"מ נתרצה להשאירה אצלו שמצא חן והיו סיבות מדוע לא גילה לו זה, והתקבל אצלו.

האם צריך לעשות שוב קידושים שהיה מכר טעות, או כיון שנתרצה אין צורך והוי ככנס אשה בלי כתובה ורק יש לעשות כתובה חדשה?

תןדה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

אם הוא מרוצה ומסכים להכל אינו צריך לעשות קידושין חדשים ואף לא כתובה חדשה. ראה ברמ"א סוף סי' סח שכתב שכל מי שיש לו טענת בתולים ומתרצה אח"כ כותב לה כתובה חדשה על מנה. וראה שם בבית שמואל שדם לגבי הקידושין שמדברי הרמ"א נראה שא"צ עוד קידושין, אולם מאחר שטענת הבתולים מבואר בסוגיה שהנאמנות היא משום חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה ואם אינו מפסיד את הסעודה כיצד יהיה נאמן?! ומ"מ כל זה רק באופן שיש ויכוח ביניהם האם היא היתה בתולה או לא. אבל באופן שהאישה מודה כלומר, היא מודה שמעיקר הדין היה מגיע לה כתובה מנה, ואולי שום דבר אילו הבעל היה תובע גירושין שהרי כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה אין לה כלום אם הוא רוצה לגרשה. ומ"מ מאחר שהוא מרוצה להמשיך איתה על דעת הכתובה הקיימת הוא יהיה חייב לה כתובה מלאה. ולכן גם אינו זקוק לעשות כתובה חדשה. (ראה בשו"ת אור גדול סי' ה' שעולה מדבריו שאפילו במקרה שיש לבעל טענת מקח טעות, אם הוא מחליט להמשיך הוא חייב כתובה מלאה).

לגבי כנס כנס בחזקת בתולה ונמצאת בעולה, כתבנו בעבר כך: אם הוא מרוצה ומסכים להכל אינו צריך לעשות קידושין חדשים ואף לא כתובה חדשה. ראה ברמ"א סוף סי' סח שכתב שכל מי שיש לו טענת בתולים ומתרצה אח"כ כותב לה כתובה חדשה על מנה. וראה שם בבית שמואל שדם לגבי הקידושין שמדברי הרמ"א נראה שא"צ עוד קידושין, אולם מאחר שטענת הבתולים מבואר בסוגיה שהנאמנות היא משום חזקה אין אדם טורח בסעודה ומפסידה ואם אינו מפסיד את הסעודה כיצד יהיה נאמן?! ומ"מ כל זה רק באופן שיש ויכוח ביניהם האם היא היתה בתולה או לא. אבל באופן שהאישה מודה כלומר, היא מודה שמעיקר הדין היה מגיע לה כתובה מנה, ואולי שום דבר אילו הבעל היה תובע גירושין שהרי כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה אין לה כלום אם הוא רוצה לגרשה. ומ"מ מאחר שהוא מרוצה להמשיך איתה על דעת הכתובה הקיימת הוא יהיה חייב לה כתובה מלאה. ולכן גם אינו זקוק לעשות כתובה חדשה. (ראה בשו"ת אור גדול סי' ה' שעולה מדבריו שאפילו במקרה שיש לבעל טענת מקח טעות, אם הוא מחליט להמשיך הוא חייב כתובה מלאה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל