לתרומות לחץ כאן

הפסק טהרה לאחר השקיעה

שאלה:

שלום,
יש לי שאלה בעניין הפסק טהרה, אשתי ניקתה את עצמה לפני השקיעה עם עד רטוב עד שיצא במראה טהור, אך לא עשתה בדיקה שוב לפני שקיעה עם עד יבש, נזכרה 10 דקות אחרי השקיעה ואז יצא טהור.
האם נחשב להפסק? תודה!

תשובה:

הפסק טהרה לאחר השקיעה אינו מועיל, שתעשה מחר הפסק טהרה נוסף. יש לזכור! אחרי שרוחצים את אותו מקום אין לעשות מיד הפסק טהרה, יש להמתין לכתחילה עשר דק רבע שעה ולפחות חמש דקות, לכן יש לעשות מוקדם, ולהמתין כדין, בצורה כזו שגם אם לא יצא טוב ניתן יהיה להמתין שוב [גם אחרי בדיקה לא טובה יש להמתין], ולהספיק לעשות שוב הפסק לפני השקיעה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. עיין טהרת המשפחה חלק ב עמודים רסט-רעד להרב עובדיה יוסף זצ"ל מה שכתב שם וסיכם" * ונראה לי שכן עיקר להלכה ולמעשה שכל ששכחה לבדוק קודם שקיעה ובדקה לאחר שקיעה בתוך 13 דקות וחצי והפסיקה בטהרה יש לי הכל שתזכור שבעה נקיים החל יום המחרת מפני שיש בזה כמה ספקות וספקי סוכות לכל אחד כתומה אין כאן וכמו שנתבאר לעיל בס"ד והנעל"ד כתבתי. עכ" ל.

  2. אמת שכך דעתו, אבל כל גדולי הפוסקים חלקו עליו בזה, וטענתם העיקרית היא שדבריו מבוססים על ספק ספיקא, שמא בין השמשות הוא יום, ושמא הלכה כרבינו תם, אבל הבעיה היא שזה ספק ספיקא משם אחד, כלומר יש כאן ספק אחד על אותו הזמן האם הוא יום או לילה, ובזה ההכרעה שלא נחשב ספק ספיקא [זה עוד בלי השאלה העקרונית כיצד משתמשים במונח ספק ספיקא, שכן אם בכל מחלוקת נחשיב לספק יצא שכל דיון דרבנן יהיה תמיד לקולא, ובכל דיון דאורייתא נמצא ספק ספיקא ואפשר לגנוז את כל ספרי ההלכה ואין צורך בעיון וסברות…]. לכן מנהג העולם שלא לסמוך על הוראה זו.

  3. הוא לא אמר לכתחילה אלא אם שכחה. וצריך גם להבין יש רובם ככולם עם כמה ילדים ובמיוחד בשעה כזאת הם עסוקים ובנקל אפשר לשכוח.

  4. בודאי שגם לדבריו זה לא לכתחילה, אבל הכרעת רוב ככל הפוסקים שגם בדיעבד זה לא מועיל, וכיון שכך הטיעון לגבי הילדים לא מובן לי….

  5. לא. איסור נדה חמור מאוד ואין לסמוך להקל כיון שהכריעו הפוסקים שאין כזה ספק ספיקא. לא בכל דבר צריך לחפש שיהיה מותר… צריך להיות יהודים גאים שמתאמצים ומקיימים את ההלכה כצורתה. כמובן מה שמותר מותר, אבל מה שאסור אסור גם אם זה קשה.. והנסיון מורה שמי ששוכחת וצריכה לדחות את הטבילה זוכרת למחרת… כמו כן אשה שנוטה לשכוח, שתעשה לה הרגל לעשות זאת מוקדם, מפלג המנחה אפשר לעשות הפסק טהרה לכתחילה, ובדיעבד מהבוקר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל