לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

כדורגל בשבת / מצלמות אבטחה בשבת

שאלה:

לכבוד הרב שלום רב
כבוד הרב שבוע טוב. רציתי לשאול לגבי לשחק בכדור בשבת ובפרט כדורגל. לקטנים ולגדולים

בשמירת שבת כהלכתה כותב לאסור לשחק בכדורגל ומציין למשנה ברורה בהלכות שבת. אבל שם זה לא רשום. במרן כותב לאסור לשחק בכדור ורמא מתיר. והמשנה ברורה מסביר שעשו כדור מנייר או מעץ וזה לא היה ראוי לכלום רק למשחק אז אין לו תורת כלום ולכן הוא מוקצה. וזה הכדורים של פעם. והמתירים משום שזה מיועד למשחק. אבל האוסרים טוענים שהמחשבה לא מועילה כי זה כמו אבן. אבל לא רשום כלום שכדורגל אסור. השמירת שבת כהלכתה מתיר כדור רק אסור כדורגל ולזה אין מקור. אדמור הזקן פוסק לסמוך להתיר. ולכאורה בימינו בפרט יש לכדור תורת כלי והוא לא עשוי מטיט ותבן כמו פעם אז ודאי גם המגן אברהם בעקבות מרן יודו שמותר לשחק בו. אני שואל האם יש לחשוש לשחק בכדורגל שמא יתפנצ'ר ? והרי זה לא מצוי וגם אם יתפוצץ זה מקלקל. האם יש לאסור לשחק בכדורגל מנופח או כדור גומי שמא יתפוצץ ? אני שואל לא מצד ענין של בית בית המדרש שיש ענין ללמוד תורה בשבת כמה שיותר. אלא לדוגמא אבא עם הילד שלו או יהודי שלא יודע ללמוד תורה

שאלה נוספת: האם מותר ללכת בשבת לרפת שמלאה במצלמות אבטחה ? האם זה איסור עבורי שהמצלמות מצלמות אותי ?

תשובה:

שלום וברכה

בנושא של כדורגל בשבת יש שני נדונים שונים שלא ניתן לערבב ביניהם: יש נושא של מוקצה, שבזה השו"ע נקט בפשיטות לאסור כיון שיחוד למשחק אינו כלום, והרמ"א מתיר, כך שלאשכנזים הכדור ודאי אינו מוקצה ולמנהג הספרדים יש בזה מחלוקת ידועה, אין על זה משנה ברורה כפי שציינת, אבל דעת הגר"ע יוסף להחמיר שאסור גם בכדור בזמנינו, ודעת הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבך שהיום שזה מיוצר לשם כך הוא כלי ממש ואינו מוקצה ויש לסמוך על סברא זו להקל, ונראה שכך המנהג להקל.

אבל יש בעיה נוספת של אשוויי גומות, כלומר כל משחק בכדור מותר רק על קרקע מרוצפת ותחת קורת גג, וזה מה שהביא השמירת שבת כהלכתה שציינת, שאחרת יש גזירה שמא יבוא להשוות את פני הקרקע.

בכל הנוגע לילד שלך והדרך לקרב אותו או אנשים אחרים למצוות, יש להתייעץ באופן פרטני לפי המצב, מתי לדרוש ומתי להעלים הענין, ובמה להמתקד, כדי לקדם, וזאת לא ניתן לעשות כאן כיון שאנחנו לא מכירים מקרוב, תנסו לחשוב ולהתייעץ עם דמות קרובה יותר שמכיר את פרטי הענין.

בנודע למצלמות אבטחה ראה בהרחבה מה שכתבנו בזה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל