לתרומות לחץ כאן

הפרת חוזה שכירות בגין בעיות בחשמל

שאלה:

שלום כבוד הרב,
השאלה היא בנושא שכירות דירה.
שוכרי הדירה חתמו על חוזה שכירות של 12 חודש. לאחר 5 חודשים הם החלו לחוות בעיות חשמל בדירה. החשמל היה נופל בצורה אקראית בימות החול ולאחרונה אף בשבתות.
לאחר כל תלונה מצד השוכר, המשכיר דאג במיידי לזמן חשמלאי לדירה על מנת שיפתור את הבעיה.
יש לציין שאבא של השוכרת הינו חשמלאי מוסמך במקצועו. הוא אמר שהמפסק נגד התחשמלות בדירה לא היה תקין ומדובר על מפגע בטיחותי. הוא הביא מפסק חדש ואיכותי והחליף בדירה. בנוסף לכך הוא פתח שקעים וראה שבמעגל חשמלי בדירה יש זליגה של החשמל החוצה (מהווה סכנת התחשמלות) ובנוסף באותו מעגל , חוט הארקה שאמור למנוע התחשמלות היה חתוך ולא מחובר. הוא אמר שעצם כך שהייתה זליגה בחשמל+הארקה הייתה מנותקת+מפסק נגד התחשמלות לא היה תקין, סיכן את הנפשות שהיו בדירה. הוא אמר שהמנורת חשמל שיש באותו מעגל היא בעלת גוף מתכתי ולכן אם מישהו היה נוגע בגוף המנורה, הוא היה מתחשמל ומת. אני אישית חושב שזו הגזמה, אבל אני לא חשמלאי. בנוסף, החשמלאי שהמשכיר הביא אמר שהארקה של הבוילר הייתה מנותקת וחוטי החשמל היו מפויחים. אביה של השוכרת טוען שעצם כך שהחוטים היו חשופים ומפויחים והארקה הייתה מנותקת מהווה סכנת נפשות של ממש. החשמלאי תיקן זאת למרות שגם כיום חוטי החשמל של הבוילר אינם לפי התקן. אביה של השוכרת טוען שבגלל שהחוטים של הבוילר דקים ואינם לפי התקן זה אומר שזה עלול בעתיד להביא לסכנת נפשות ושרפה כי החוטים דקים ולא עומדים בחימום של החשמל בהם.
כעת, לאחר 4 חודשים מאז תחילת הופעת בעיות החשמל , השוכרים הודיעו בפתאומיות שהם עוזבים את הדירה תוך 3 שבועות למרות שהחוזה טרם הסתיים. האם מדובר כאן בהפרת חוזה לא הלכתית? המשכיר תמיד דאג שיופיע חשמלאי בעת הצורך והשוכרים היו תמיד נשמעים רגועים וסבלניים. ברגע שהם הודיעו על עזיבתם, המשכיר אמר שלצורך בירור הלכתי הוא מעוניין להביא חשמלאי אחר לצורך חוות דעת. המשכיר הביא שיפוצניק שאינו חשמלאי. השיפוצניק הינו שוכר נוסף של דירה אחרת של אותו משכיר. השיפוצניק אמר שלאור בדיקתו אינו יודע מה הבעיה והחשמל בבית תקין "פיקס". יש לציין שהחשמלאי הראשון ואביה של השוכרת ראו את מערכת החשמל בדירה ושניהם בנפרד אמרו שכל המערכת אינה תקינה ויש אלפי בעיות באיך שבנו את החשמל בדירה. השיפוצניק והמשכיר טוענים שכנראה מדובר במכשיר חשמלי של השוכרים שעושה קצר וזאת למרות שהשוכר טוען שהוא ניתק את כל המכשירים שלו בבית כדי לבדוק זאת ושוב החשמל נפל. המשכיר טוען שהשוכרים עושים דבר שאינו הגון ומדובר בהפרת חוזה. מה הדין בבקשה?

תשובה:

שלום וברכה,

קשה לקבוע את ההלכה כאשר לא נשמעו שני הצדדים.

רקע הדברים הם כך: אם קיים סכנת מוות בדירה, ברור שיכולים הדיירים לעזוב את הדירה באותו יום בלי הודעה מוקדמת.

החשמלאי שמספר שיש סכנה בדירה – אם הסכנה רחוקה מאוד מאוד, וגרים כך אנשים למרות שלא עונים על כל כללי הבטיחות, ולא נהוג לבטל חוזה בגלל טענות מסוג כזה, אין השוכר יכול לבטל את החוזה ולעזוב באמצע הזמן.

השיפוצניק' אינו בעל מלאכה שיוכל להכריע בזה, ולכן יש להביא חשמלאי שיקבע כמה רמת הבטיחות שיש בדירה, והאם ניתן לדור ברמת בטיחות כזאת.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    נניח ואין סיכון בטיחותי ברמה המיידית אבל החשמל נופל במשך 4 חודשים.
    החשמלאי לא מצליח לתקן את בעיית החשמל אלא פותר כל פעם משהו נקודתי
    מכיוון וכל רשת החשמל תקולה. האם במצב בו החשמל נופל כל כמה ימים ולפעמים גם בשבתות ואז אין פלטה ואין מזגן. האם לא מדובר במקח טעות? האם אין רשות לשוכרים להפר את חוזה השכירות?

  2. הכלל בזה, אם מדובר בתקלה שחוזרת ונשנית, ומקובל לבטל את המקח במקרה כזה – נחשב למקח טעות וניתן לבטל את החוזה. אם התקלות לא תדירות, ואדם מהשורה היה סופג את התקלה, לא ניתן לבטל את המקח. אם נופל כל כמה ימים בהחלט נחשב למום במקח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל