שלום הרב
המשך לשאלות בנושא הפסק בברכות
הנצרך לנקביו באמצע סעודה (ברכת המזון / מעין שלוש) ויצא לשירותים. מה יהיה דינו? כשאכל כזית וכשלא אכל כזית?
תשובה:
שלום וברכה
בזמנינו שהשירותים בבית ורגילים ללכת באמצע סעודה זה לא הפסק בשום מקרה.
Din Online
הצטרף לדיון
2 תגובות
לאלה שפוסקים כילקוט יוסף(פירות וכו" לא 7מינים או המוציא)
כוהנצרך לנקביו באמצע אכילת פירות ומגדנות, כשחוזר לחדר ורוצה להמשיך לאכול שם פירות, יש אומרים שאינו צריך לחזור ולברך על הפירות, אחר שמעיקר הדין מותר לאכול בבית הכסא [רק לא לברך שם].
אולם לדינא אף אם השירותים באותה הדירה צריך לחזור לחזור ולברך שוב ברכה ראשונה על הפירות, אחר שדרך בני אדם להסיח דעתם מאכילה בבית הכסא, ויש כאן הפסק, והדין כן אפילו אם אכל בתחלה שיעור כזית. "" וכן עיקר כסברא שניה.""
[ילקו"י שם עמ' רל. הליכות עולם חלק א' עמוד מד. רמ"א סי' ס"ס קעח וביאור הלכה שם. וע' ברמב"ן פסחים פ"י (כד. בדפי הרי"ף) שכתב, ומיעל לאיפנויי לא הוה הפסק. אבל בה"ג אמר דהדר שארי המוציא, משום דגברא דחיא הוא, ורבינו האי אמר בית הכסא מפסיק, ולא פשיטא לנא וכו'. ודעת הרמב"ן [הובא בב"י סי' קעח סוד"ה ואין לדקדק], כרב ששת דשינוי מקום הוי הפסק גם בפירות. וצ"ע בכל זה ודו"ק]
המנהג בזמנינו שאדם הולך באמצע אכילתו לבית הכסא, וממילא אינו מסיח דעתו, ומה שאסור לאכול, תמוה לכאורה, שהרי זה הנושא גם לגבי תפילה, וכבר הוכרע בשו"ע קעח ו שמי שמתפלל באמצע אכילתו אינו חוזר ומברך אף שאסור לאכול בתפילה.
לאלה שפוסקים כילקוט יוסף(פירות וכו" לא 7מינים או המוציא)
כוהנצרך לנקביו באמצע אכילת פירות ומגדנות, כשחוזר לחדר ורוצה להמשיך לאכול שם פירות, יש אומרים שאינו צריך לחזור ולברך על הפירות, אחר שמעיקר הדין מותר לאכול בבית הכסא [רק לא לברך שם].
אולם לדינא אף אם השירותים באותה הדירה צריך לחזור לחזור ולברך שוב ברכה ראשונה על הפירות, אחר שדרך בני אדם להסיח דעתם מאכילה בבית הכסא, ויש כאן הפסק, והדין כן אפילו אם אכל בתחלה שיעור כזית. "" וכן עיקר כסברא שניה.""
[ילקו"י שם עמ' רל. הליכות עולם חלק א' עמוד מד. רמ"א סי' ס"ס קעח וביאור הלכה שם. וע' ברמב"ן פסחים פ"י (כד. בדפי הרי"ף) שכתב, ומיעל לאיפנויי לא הוה הפסק. אבל בה"ג אמר דהדר שארי המוציא, משום דגברא דחיא הוא, ורבינו האי אמר בית הכסא מפסיק, ולא פשיטא לנא וכו'. ודעת הרמב"ן [הובא בב"י סי' קעח סוד"ה ואין לדקדק], כרב ששת דשינוי מקום הוי הפסק גם בפירות. וצ"ע בכל זה ודו"ק]
http://mobile.tora.ws/index.html?bgf=lnn(12612,6,0)
המנהג בזמנינו שאדם הולך באמצע אכילתו לבית הכסא, וממילא אינו מסיח דעתו, ומה שאסור לאכול, תמוה לכאורה, שהרי זה הנושא גם לגבי תפילה, וכבר הוכרע בשו"ע קעח ו שמי שמתפלל באמצע אכילתו אינו חוזר ומברך אף שאסור לאכול בתפילה.
השאר תגובה