שאלה:
בס"ד
שלום הרב יש לי שאלה בעניין הפסק בברכות. אשמח לדעת האם גם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בכל שאלה.
1) יציאה מחדר לחדר באותו מבנה לעניין ברכת המזון וברכת מעין שלוש?
2) אדם שנזכר באמצע אכילתו (בברכת בורא נפשות) שלא התפלל האם לאחר התפילה יכול לברך בורא נפשות או שזה הפסק? ואם רוצה להמשיך סעודתו צריך לברך שוב ברכה ראשונה?
3) אדם שאכל דבר שברכתו בורא נפשות ונרדם באמצע אכילתו מה הדין כשיקום? א) כשרוצה להמשיך לאכול. ב) כשרוצה לברך ברכה אחרונה
תודה רבה
תשובה:
שלום רב
מחדר לחדר באותו מבנה תחת בעלות אחת כתב הביאור הלכה בסי' קעח שנהגו להקל שאינו שינוי מקום, אף שיש שהחמירו בזה. כאשר הם בעליות נפרדות כמו יציאה לחדר מדרגות, נחלקו הפוסקים אם היא נחשבת שינוי מקום המחייב ברכה נוספת או שדינה כיציאה מחדר לחדר בתוך הבית שלהלכה אינה שינוי מקום, כיון שסוף סוף אתה עדיין תחת קורת גג אחת. בשו”ת בצל החכמה ח”ו סי’ ע נקט שזה לא נחשב שינוי מקום, וכן כתב באור לציון ח”ב פרק יב סעי’ טז, ואילו בס’ שמירת שבת כהלכתה פרק נד ס”ק כז כתב בשם הגרש”ז אויערבך שיציאה לחדר מדרגות מחייבת ברכה נוספת, כיון שיש שינוי בבעלות על המקום [חדר מדרגות משותף לכל השכנים], לכן עדיף לברך שוב שהכל על משהו אחר, ואם אין – לא לברך פעם נוספת.
התפילה להלכה אינה הפסק ראה שו"ע קעח ו, וראה כף החיים שם שזה גם באכילת פירות לא רק בסעודת פת.
שינת עראי אינה הפסק ושינת קבע היא הפסק [שם סעי' ז]. יש הרבה פרטים בהגדרה הזו, ואין הבדל בין פת לשאר מאכלים ראה שם.
שלום הרב!
1) מה הגדרה של בעלות? מה נקרא בעלות?
2) מה הדין ביציאה מחדר לחדר באותו מבנה לעניין ברכת בורא נפשות?
בית פרטי נחשב בעלות שלך, חדר מדרגות הוא כבר בעלות משותפת,ף זה שינוי בעלות. כך גם בבנין משרדים וכדומה.
לא הבנתי את השאלה השניה, הרי ברכה אחרונה ודאי חייבים לברך גם מי שעשה שינוי מקום.
אני חושב שהרב ענה רק לגבי המשך אכילה שמצריך ברכה נוספת
אך מה לגבי ברכת המזון
מי שנמצא בחדר שונה האם יכול לברך שם? לספרדים? לאשכנזים?
לדוגמא נכנס לישון ונזכר ששכח לברך האם מחויב לחזור לחדר שאכל בו?
לכתחילה יש לחזור אבל בדיעבד כשקשה מאוד, היינו הך.
השאר תגובה