לתרומות לחץ כאן

בני זוג שקבעו מראש שהנישואין "פתוחים" – האם חלו הקידושין?

שאלה:

שלום הרב,

הובא מקרה לידיעתי: גבר התחתן עם אשה, ללא ידיעת הרבנות, והנישואים ביניהם הוגדרו, בין שני הצדדים, השם ישמור, כ"נישואים פתוחים". האם אכן חלו כאן קידושין לפי התורה בידיעה ששניהם התחתנו בידיעה שהם הולכים לזנות ולהחטיא עם אחרים ?

תשובה:

שלום רב,

לא הבנתי מה הכוונה ללא ידיעת הרבנות. אם הכוונה היא לנישואין אזרחיים, אם כך אינה מקודשת ומעשיהם ודאי מוגדרים כזנות הן כאשר הם ביחד והן כאשר כל אחד עם אחר. ואם הכוונה היא לקידושין גמורים רק בלי להירשם ברבנות, ודאי שהאיסור הוא חמור מאד. בעצם היא אשת איש גמורה. כדי שהקידושין יחולו לא צריכים אישור של הרבנות, מספיק אם עושים את כהלכה והקידושין חלים. וגם אם הם הגדירו את הנישואין כנישואין פתוחים אין זה מוריד מחומרת האיסור. איסור אשת איש אינו רק מעילת מעל באישה – בבעלה שאז היה מקום לומר שאין בסיטואציה כזו מעילת מעל (וגם זה חידוש גדול מאד, בפשטות יש גם בזה מעילת מעל). אלא יש גם את עצם האיסור של אשת איש. ומאחר שמעשיהם במזיד היא עוברת על איסור אשת איש ללא כל ספק. (ראה שו"ת אגרות משה ח"ד סי' מד שגם אם אין מעילת מעל כמובן שיש איסור דאורייתא גמור מצד עצם האיסור).

גם העובדה שהחליטו מראש שהנישואין מוגדרים אצלם כנישואין פתוחים אינה מקעקעת את עצם מעשה הקידושין שאדם אומר "הרי את מקודשת לי" – כלומר, מיוחדת עבורי בלבד.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל