לתרומות לחץ כאן

קדיש ביארצייט אביו בחודש ה12 של האבלות על אמו

שאלה:

בס"ד

ברכה ושלום.
רציתי לשמוע את חוו"ד בשאלה בענייני אבלות, כדלהלן:
ידוע המנהג שאבל האומר קדיש בשנת האבל הראשונה, מפסיק את אמירתו בשבוע הראשון של החודש השנים עשר ושוב ממשיך לאומרו עד סוף היב חודש.
כמו כן, ישנו מנהג (אצל יוצאי מרוקו) שאדם שיש לו יום אזכרה לאב או אם, אומר קדיש מליל שבת שלפני האזכרה עד למנחה של יום האזכרה.
ומכאן שאלתי:
אדם שיום אזכרת 11 חודש על אמו חל השנה ביום חמישי כו תשרי, ועל פי האמור לעיל צריך להפסיק באמירת הקדיש בשבוע הראשון של החודש השנים עשר, אך אזכרת אביו (לא שנה ראשונה) תחול ביום שבת פרשת נח, שעל פי המנהג דלעיל צריך להתחיל לומר קדיש החל מליל שבת פרשת בראשית. יוצא שישנו שבוע שבמקביל הוא צריך להפסיק קדיש על אמו ומאידך להתחיל קדיש על אביו.
כיצד יש לנהוג במקרה זה?
אשמח לדעת נימוק ומקורות.
רק שמחות וכל טוב
מש"ש

תשובה:

שלום וברכה

זו אכן שאלה מענינת!

נראה שיפסיק יום אחד, ומיד יחזור לומר קדיש כל השבוע.

נדון דומה הביא בס' פני ברוך ימן לד סעי' ז, באדם שבתוך השנה על אביו נפטרה אמו, ונמצא שבחודש ה12 על אביו הוא בעצם מחוייב בקדיש על אמו, מה יעשה. והביא שם מחלוקת בענין זה: יש אומרים שימשיך לומר כרגיל על אמו, כך כתב בנזירות שמשון ובכנף רננה, ויש אומרים שיפסיק יום אחד בתחילת החודש ה12 ויום אחד בסופו [זה למנהג בני אשכנז שכל החודש ה12 מפסיקים, אבל העקרון זהה.

כאן הייתי מציע להחמיר כדעת גשר החיים, כיון שאמירת הקדיש ממוצאי שבת אינה חיוב כמו קדיש בתוך השנה, אלא מנהג בעלמא של קהילה מסויימת, אבל אחרי הפסקת יום אחד נוכל לסמוך שכבר ניכר ההפסק ואפשר לומר קדיש.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל