לתרומות לחץ כאן

תפילת מנחה בבית הכנסת כשהקהל כבר מתפללים קבלת שבת

שאלה:

שלום
שתי שאלות בעניין תפילה:
א. בערב שבת למשל אדם שהתפלל מנחה גדולה ומגיע לבית הכנסת ובית הכנסת מתחילים להתפלל מנחה קטנה, האם עליו לעמוד עם הציבור כל זמן שהם מתפללים תפילת י"ח או שיכול לשבת לקרוא? כלומר האם אדם שהתפלל כבר ונמצא במניין שמתפללים עכשיו צריך לעמוד איתם.
ב. אדם שהגיע לבית כנסת בערב שבת והציבור בדיוק מסיים מנחה, והרע כתוב בשו"ע שאל הציבור עוד לא קיבלו שבת, יכול להתפלל שם מנחה אפ' אם באמצע תפילתו יקבלו שבת. השאלה שלי האם זה מותר מצד זה שכאשר הוא מתפלל מנחה וכיוונו הוא למזרח, הציבור עוד רגע יגיעו ללכה דודי וכיוונם יהיה לכיוון מערב (לאורך כל לכה דודי, כמנהג הספרדים), ויוצא שאם למשל הוא מתפלל בסוף בית הכנסת הוא מתפלל כנגד אנשים שמולו, כלומר פניהם מולו, האם זה מותר.
תודה

תשובה:

שלום וברכה

א. אין כל צורך לעמוד איתם, אלא שעליו להזהר בכל הכללים של עובר או יושב לפני המתפלל המבוארים בשו"ע בסי' קב.

ב. הנקודה אינה מה שיסבבו פניהם למערב, אלא שבשעה שהם מתפללים קבלת שבת אסור כבר להתפלל מנחה של חול בבית הכנסת אלא רק בפרוזדור הכניסה או בחדר אחר, ראה שו"ת האלף לך שלמה או"ח סי' צד, ועיי"ש שכך הוא גם בחול כשהם התפללו ערבית מוקדם אסור להתפלל שם מנחה, וצ"ע בטעם הדבר, אולי משום "לא תתגודדו".

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לגבי ב' זה סעיף מפורש בשו"ע בסימן רס"ג סעיף טז, שזה בסדר להתחיל מנחה כל עוד הציבור לא קיבלו שבת , אפ' אם תוך כדי תפילתו יקבלו הציבור שבת.

  2. כן , מדובר בשאלה על ציור המתפלל התחיל תפילת י"ח ממש עם סיום מנחה של הציבור (למשל לפני עלינו לשבח או בעלינו עצמו), באופן שעוד לא התחילו עוד קבלת שבת וממילא לכ"ע עדיין הציבור לא קיבלו שבת .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל