ברירה בשבת פסולת עם האוכל שסביבו

רבני בית ההוראה
כ"ו אב ה'תשע"ח

שאלה:

בס”ד

ידוע שכאשר בורר עם קצת מהאוכל , אין לו דין של בורר (לפי המ”ב, ולא החזו”א)
ומביאים מקור לזה מסימן שיט ד ביאור הלכה מתוך, ואני קורא ולא רואה שכתוב שמותר, הנה ציטוט מהמקור, הרב יראה לי איפה הדיוק שלמדו שמותר?
“(*) מתוך אוכל וכו’: וכ”כ הר”ן בפרק כלל גדול בשם ר”ח וכתב הרה”מ שכן הסכים הרמב”ן ושכן נראה מן ההלכות [לא ידעתי מנין לו דילמא הא דהביא הרי”ף להא דתורמוס היינו שהוא חייב לאחר זמן ואוכל מתוך פסולת אף לאח”ז שרי ולכאורה משמע דתוספות מפרשי הכי דבד”ה ולא ידענא וכו’. מפרשי מה דקאמר שם אי משום דסבר אוכל מתוך פסולת אסור היינו לאחר זמן וממילא מה דקאמר גמרא אח”כ לימא קסבר חזקיה אוכל מתוך פסולת אסור היינו ג”כ בלאחר זמן וע”ז דחי הגמרא דתורמוס כפסולת מתוך אוכל דמיא ומימרא דאביי דמחייב לאחר זמן קאי אפסולת מתוך אוכל וכן נראה מקושית אביי שם ע”ש ואולי כונת הרה”מ הוא מדקאמר הרי”ף סתם דהבורר תורמוס חייב ולא פירש ש”מ דבכל גווני מיירי וצ”ע] וכ”כ בסמ”ג וסמ”ק כ”ז הביא בב”י שם וכן נראה ג”כ מדברי הרא”ש וכ”כ הריטב”א והמאירי וראיתי בספר מאמר מרדכי שכתב על סעיף זה וז”ל מכאן נראה ברור דמה שנוהגין בסעודות גדולות וכיוצא לקרוע הדג מגבו ולהסיר השדרה שבאמצע דיש ליזהר בשבת מלעשות כן דהו”ל בורר פסולת מתוך אוכל דחייב אפילו בלאלתר אלא יניח השדרה שם ולא ישליכנה לחוץ וכן יזהר כל אדם שלא להשליך עצמות הבשר לחוץ אלא בדרך אכילה דהיינו עצם שיש עליו קצת בשר יאחז בו לאכול ממנו ולהשליכו אח”כ מידו [מלשון זה משמע דאף בעת האכילה גופא צריך ליזהר שלא להפריש העצמות מן הבשר ולהשליכו לחוץ רק אחר שכבר קלף הבשר ואכל יכול להשליכו אבל לא ברירא דבר זה וכמו שכתבנו למעלה] ואותו שאין עליו בשר אל יגע בו אלא יאכל הבשר והעצמות ישארו בקערה ואח”כ ישליכם אם ירצה עכ”ל והנה אין העולם נזהרין כלל לדקדק בזה דהיינו לא מיבעיא בעת האכילה גופא דבזה אפשר שלא נוכל למחות בידם דיש להם על מי לסמוך וכנ”ל אלא אף קודם האכילה וכגון האנשים ונשים שמכינים המאכל להביא להשלחן ג”כ אין נזהרין כלל וקולפין העצמות מעל הבשר מקודם וא”כ נכשלין באיסור חיוב חטאת. ואמרתי לחפש עליהם זכות דהיינו לא מיבעיא אם העצמות רכיכי וראויים ג”כ לאכילה דמצוי הוא דאף לאחר שמפרידם חוזר ואוכלם דבודאי אין שם פסולת עלייהו כלל אלא אפילו אם הם קשים והוא משום כיון דהעצמות והבשר הם בחבור אחד שייך בעניננו מה שהביא המגן אברהם בסימן תק”י בשם היש”ש לענין לוזים ובטנים שנשתברו ועדיין הם בקליפתן דאף לענין בורר מין אחד הוא ואין שם פסולת עליו ובאיזה הענין שמתקן האוכל מתוך השומר תקון אוכל בעלמא הוא ואין שם מלאכה עליו עכ”ל [ואף שדחה המגן אברהם דבר זה מהא דכתב הב”י בסוף סימן שכ”א בשם הירושלמי דהקולף שומים ובצלים חייב משום בורר דחייתו היה רק מה שסתם היש”ש וכתב דאין שם מלאכה עליו ומשמע אפילו שכונתו היה בזה אלאחר זמן ולזה השיג מהא דהקולף שומים וכו’ אבל לאלתר גם המגן אברהם מודה דאין שם בורר עליו כדאיתא שם בב”י גופא דלאכלן לאלתר מותר לקלוף שומים ובצלים ובזה מתורץ ג”כ דברי המגן אברהם מהשגת הא”ר] ואף הכא נמי תיקון אוכל בעלמא הוא ואין שם מלאכה עליו אפילו כשקולף וחולץ העצמות מעל הבשר ובלבד שיהיה לאלתר וכמו שם לענין קולף שומים ובצלים אף דגם שם הקליפה הוא פסולת אפ”ה קי”ל בסוף סימן שכ”א דהיכא דקולף כדי לאכול לאלתר דמותר וע”כ משום דלאלתר אין שום פסולת על הקליפה אלא תיקון אוכלא בעלמא ואין דומה לפסולת דעלמא שהוא פסולת גמור שהוא נפרד מן האוכל משא”כ זה שהוא מחובר ביחד עם האוכל וה”נ בעניננו היכא דכונתו לאכול לאלתר אמרינן דתיקון אוכל בעלמא הוא ואין שם פסולת עלייהו כיון דעדיין לא נפרדו ומחוברים ביחד וזה דוחק לומר דדוקא שם סובר היש”ש כן משום שקליפת אגוזים הוא שומר לפרי וכן קליפת השום דז”א דהיש”ש מדמה איסור ברירה לאיסור טלטול המוזכר שם ברא”ש וטור ובאיסור טלטול מחלק שם הרא”ש והטור בהדיא בין עצמות לזה משום שהעצמות כבר נפרדו משמע דבלא נפרדו דינו כמו אגוזים ואין להקשות על דברינו מהא דאיתא בסימן ש”כ ס”ה דר”ת אוסר בבוסר לסחוט בתוך הקדרה של מאכל משום דבוסר בעצמו אינו ראוי לאכילה וא”כ הו”ל כבורר אוכל מתוך פסולת אלמא דאף שהבוסר בעצמו לכתחלה הוא עצם אחד שמחובר בו אוכל ופסולת ביחד אפ”ה שם בורר עליו משום דבסוף נברר אחד מחבירו וה”נ דכוותיה ויש לדחות מכמה טעמי אחד דהא כתב שם בא”ר בשם שכנה”ג המקיל כדעה הראשונה דמתיר אף בבוסר לא הפסיד ואפילו לדעת ר”ת משמע בתוספות דף קמ”ד ע”ב ד”ה חולב דאיסורו הוא משום דש ולא משום בורר וע”ש בבה”ל מש”כ בזה ועיין באבן העוזר שכתב דאף הר”ן שהעתיק דה”ל כבורר אוכל מתוך פסולת ג”כ כונתו דה”ל כדש ודבר זה בודאי לא שייך בעניננו. היוצא מכל הנ”ל דבעת האכילה גופא המקיל וקולף העצמות מן הבשר בודאי לא נוכל למחות בידו ואפילו לתקן קודם אכילה באופן זה ג”כ לדעת הרמ”א והמהרש”ל דרך אוכלא הוא אם כונתו לאכול הבשר לאלתר ויש לצרף לזה ג”כ דעת איזה מן הראשונים שהובאו בברכי יוסף שסוברין דלאלתר מותר אף פסולת מתוך אוכל ואף דרבים המה האוסרים וכנ”ל ולכן לא פסק בשו”ע כוותייהו מ”מ בענין זה דבלא”ה יש הרבה סברות להקל וכנ”ל לא נוכל למחות ביד הנוהגין להקל אבל לתקן דבר זה אלאחר זמן כמו שנוהגין בסעודות גדולות יש ליזהר מאד וכמו שהבאנו לעיל בשם המאמר מרדכי ודומיא דלקלוף שומים ובצלים דאסור אלאחר זמן וכדאיתא בסוף סימן שכ”א ע”ש. וכ”ז בעצמות שיש עליהם בשר אבל אותם העצמות שאין עליהם בשר כלל יש ליזהר שלא לבררם ולהשליכם מעל הקערה קודם האכילה דהו”ל פסולת מתוך אוכל דשייך בו ברירה אפילו בלאלתר אלא יטול הבשר והעצמות ישארו בקערה וכמו שכתבנו למעלה בשם מאמר מרדכי. ואם קשה לו לדקדק בזה ימצוץ בפיו מעט כל עצם קודם שמשליכו לחוץ דשוב אין שם פסולת עליו כנ”ל:.”

ואם מותר, האם נאמר שמותר אפילו אם עושה כך שלא לאלתר, או שעליו לאכול מאותו מקום שהזיז את המאכל הטוב עם הרע?

תשובה:

אינני רואה מקור לדין זה מדברי הביאור ההלכה האלו, אבל הדין דין אמת, שכאשר אתה לא מפריד במקום הפסולת אין דין בורר, ראה משנה ברורה סי’ תקד ס”ק כ, אמנם כידוע החזון איש סי’ נג חולק, וזה תלוי בביאור דברי הט”ז הידועים לגבי הוצאת זבוב ממשקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *