לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

דינא דמלכותא כשיש אפליה למגזר החרדי

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים האם למי שאומר ששיך במדינה דינא דמלכותא דינא כאשר המלכות לא מתנהגת בשוה עם התושבים למשל עם החרדים התקציבים משמעותית קטנה לישיבות ואילו לאוניברסיטה הרבה יותר האם שייך עדין הכלל זה? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

בשו"ע סימן שסט ס"ו מבואר שמוכס שחייבים לשלם לו דוקא אם גובה מכולם בשווה, אבל אם אינו גובה בשווה, נחשב המוכס לגזלן. וכתב שם הרמ"א בשם המהרי"ק שאם גובה מכס מהיהודים יותר מהעובדי כוכבים, נוהג בו דינא דמלכותא, ולא נחשב למלך שגובה מס שאינו קצוב. ובסעיף ח כתב בשם המהרי"ק שאם גוזר מיסים לבעל אומנות אחת יותר מבעל אומנות אחרת לא נחשב לדינא דמלכותא, כיון שאינו גובה בשווה עם כולם. והרי סתירה בדברי המהרי"ק והרמ"א – מדוע הפלייה בין יהודים לגויים לא נקרא הפלייה, ואילו בין בעלי מלאכה נחשב הפלייה, ובטל ממנו דין של דינא דמלכותא.

ושמעתי לחלק שאם יש סיבה שנראית כמוצדקת להפליה לא נחשב שמשנה בין התושבים, אבל הפלייה שלא מוצדקת מבטלת שם דינא דמלכותא. ולגויים שנראה להם שהיהודים לא תורמים לחברה כמו כולם ושנים בהתנהגותם מבני המדינה, לכן ההפליה לא נחשב הפלייה שאינה מוצדקת, אבל הפלייה בין סוגי בעלי מלאכה נחשב להפלייה לא מוצדקת.

ולפ"ז דוקא גויים יכולים להפלות בינם ליהודים, אבל במדינת ישראל שמנהיגיה יהודים ומשועבדים לתורה ולמצוות, לא יכולים להפלות בין מגזר שלומד תורה למגזר שלא מכיר בתורה – ירחם השם -. וברור שהפלייה בין המגזרים נחשב למלך שלא גובה מכולם בשווה, ובטל ממנו שם דינא דמלכותא כלפי המיסים. גם אם יש קיפוח בחלוקה עדיין לא ברור שבטל שם דינא דמלכותא, ולא ניתן לראות את המדינה כליסטים, אלא יש בזה צד היתר להימנע מתשלומי מיסים, כיון שלא מקבל את זכויותיו.

אלא שיש לדון האם אכן הציבור החרדי מופלה לרעה. העובדה שבני ישיבות מקבלים פחות מסטודנטים לא נקרא הפלייה, כיון שסטודנט מקבל רק תקופה קצרה, ואח"כ כשמתחיל לעבוד הכסף חוזר למדינה. בשונה מבן ישיבה שהתחזוקה היא ארוכת טווח ואין משוב כספי, כיון שלא מעוניין לצאת ולעבוד.

אך לגבי החינוך החרדי אם מקבל פחות מחינוך ממלכתי, ברור שנחשב להפלייה, כיון שאין שום הצדקה שחינוך שעומד תחת חסותם של תורה וגדולי תורה יופלה לרעה, כאשר ראשי המדינה יהודיים ומשועבדים לתורה. [במדינה של גויים שלא מממנים לומדי תורה, לא נחשב הפליה, כיון שאין להם חיוב לדאוג לחינוך תורני, בשונה ממדינה יהודית].

וצריך בדיקה כלכלית שתחשב האם החרדים אכן מקבלים פחות, או שמא כיון שתורמים פחות במיסים למדינה יש לראות בזה שמקבלים יותר ממה שנותנים. ומחוסר ידיעה איני מכריע בזה, ורק לעורר את הצדדים באתי.

בהצלחה.

נפתלי בן חיים

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הרמבם הל גזלה פ"ה ה" יד וכל שיקח וכו הראש בשם ר"ת נדריפ פ"ג סי יא שות הריטבא סי נג שוע חו"מ סי שסט סע ח מצינים שעם יש הפליה בטל דינא דמלכותא בנוגע לרמא שצינתם ולסתירה הגרא סק לג כבר הרגיש בסתירה וכתב שהעיקר כמו בסע ח והחילוק שהרב נתן מנין? ועוד שמעתי מהרב יעקב יוסף שיש הבדל והפליה מהותית בין תלמודי תורה לבית ספר ממד וכדומה מבחינת טכנית אז לכאורה אין דינא היום לגבי המדינה תודה רבה על ההחכמה

  2. אני מכיר את הטענה של הרב יעקב יוסף, אולם עדיין יש מקום לומר כמו שאמר הרב נפתלי שהפלייה מפני שהם חושבים שאינך מועיל לכלכלה זה סיבה מוצדקת לדעתם – ובזה מי אמר שלא אומרים דינא דמלכותא? אין ראיה מהגר"א כי הוא כנראה בא לומר שאם המלך עושים איפה ואיפה בלי סיבה אז זה גזלנות אבל אפ יש סיבה מוכחת כמו שוק העבודה יתכן שמרן בסעיף ח לא דיבר בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל