לתרומות לחץ כאן

שיפוצניק שמצא מעטפה עם כסף מאחורי הארונות

שאלה:

שיפוצניק בא לעבוד בדירה ישנה. ובין היתר היה צריך לפרק ארונות ישנים ולזרוק אותם וכו'. וכשפירק את אחד הארונות מצא שם בתוך נייר כסף סכום של 6000 ש"ח.
למי שייך הכסף? למוכרים? לקונה? או לשיפוצניק?
יש לציין שהאדם שהזמין את השיפוצניק קנה את הדירה מיורשים שבאה להם הדירה בירושה.
לכאורה לקונה אין זכות בזה ע"פ שו"ע חו"מ סי' רסח ס"ג ברמ"א שאין החצר קונה בדבר שאין רגיל לבוא.
רק יש להסתפק אם יזכה בזה השיפוצניק. כי מוטל עליו להשיב אבידה, וכאן הכסף בתוך נייר כסף כך שנראה שנחשב לסימן כמו סכום כסף בתוך כיס. אך השאלה אם הוא חייב להחזיר זאת ליורשים על שאינם יודעים מהסימן? אשמח לתשובה עם מקורות.

תשובה:

שלום וברכה,

הקונה לא זכה בכסף כמו שכתבת שאין החצר קונה בדבר שלא אמור לדעת מכך. אך יש להשיב את הכסף ליורשים שירשו את הכסף מהאב, ואין צורך בסימן כלל, שגם אם אין סימן הרי ירשו את המעות מהאב. וראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלב סעיף יח

"קנה הסרסור דבר בחזקת בדיל ומכרו, ואחר כך נודע שהיה בו כסף או זהב, זכה הלוקח, שלא זכה בו הסרסור מעולם הואיל ולא ידע בו".

הרי לנו שאדם שקנה חפץ והיה טמון בו דבר יקר ולא ידע הקונה, ומכרו לאחר, זכה הקונה השני. ולכאורה היה נראה לומר שה"ה ביורשים שירשו את המעטפה של הכסף ולא ידעו ממנה ומכרו את הדירה, שלא זכו בה מעולם. אמנם יש חילוק בין קונה ליורש, שקונה שצריך קניין לא זוכה בדבר שלעולם לא ידע שהגיע לידו, ולכן אם יצא מידו יכול השני לקחת לעצמו, אבל יורש לא צריך קניין וממילא נעשה שלו, וכיון שהמעטפה הייתה שייכת לאבא ממילא זכו בה היורשים, ולכן יש להשיבה ליד היורשים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל