לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע דאורייתא או דרבנן

שאלה:

ערב טוב להרה"ג,
1.האם אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו" בלחש זה דווקא בק"ש או שחוב לעשות כך ביתר הדברים(כגון אחר אנא בכח או אחר שבירך ברכה לבטלה)?
2. מובא בטור שסיבת הדין לומר "ברוך שם" בלחש הינו בגלל המדרש שמשה גנב עניין זה מהמלאכים וכו' וביום הכיפורים אנו כעין מלאכים ולכן אומרים בקול. אך מה הדין לגבי אישה האם היא גם תגיד בקול (כי יש מג"א בסימן תרי שכותב שהן לא תתלבשנה בלבן כי הם לא יכולול להיות מלאכים וכו' אזי לשיטתו הנשים צ"ל בלחש גם ביוה"כ)?
3.אדם שבד"כ מתפלל ערבית בצאת הכוכבים הרגיל, יש עניין להקפיד שכשמגיע זמן ר"ת לומר שוב (מדין ספק דאו' לחומרא) או אפילו לכוון בק"ש שעל המיטה?
4.האם עיקר חיוב ק"ש מדאו' הינו רק פסוק ראשון או אף ברוך שם או אף הפרשיה הראשונה?

בכבוד רב

תשובה:

שלום וברכה

  1. אמירת אנא בכח אינו חיוב, אלא מנהג, ממילא כך גם לגבי אמירת ברוך שם אחר כך. לאחר אמירת ברכה לבטלה בהחלט יש חיוב לומר כך או לתקן בשאר האופנים שהוזכרו בפוסקים, שהרי הזכרת שם לבטלה היא חילול ה' ויש לתקן זאת באופנים שנאמרו בפוסקים.
  2. אין קשר בין כללי מנהגי הלבוש שאין בהם ענין ממש מסדר היום, אלא רק מנהג בעלמא, לבין סדר היום שודאי כולל גם את הנשים וגם הן אומרות ברוך שם בקול רם.
  3. בודאי יש ענין לחשוש לשיטת רבינו תם במצות קריאת שמע שהיא מהתורה.
  4. בענין זה יש דעות חלוקות כידוע וראה במקורות.

מקורות:

הרמ"א בסו"ס מו נקט שרק פסוק ראשון מהתורה וכן ברוך שם, רבינו יונה בברכות ט ב נקט שכל פרשה ראשונה – ואהבת, וכן הביא הבית יוסף שם מעוד ראשונים, הפרי חדש בסי' סז נקט שגם פרשה שניה מהתורה. פרשת ציצית אף היא מהתורה מדין הזכרת יציאת מצרים שזו מצוה בפני עצמה. וראה בשאגת אריה סי' ב שדן בכל ענין זה בהרחבה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. -}יוצא שמה שאמרו לגבי אמירת 'ברוך שם' בלחש זה רק לגבי ק"ש ולייתר הדברים תמיד אפשר בקול רם?
    -} נראה שהשואל הציג את הטעם דווקא עפ"י הטור שתלה אמירת 'ברוך שם' בקול רם בגלל שבאמת זה שייך למלאכים אלא שבכיפור גם אנו נהיים כמלאכים וממילא נאמר גם אנו בקול אך נשים שאינן יכולות להיות מלאכים, עפ"י טעם הטור לכאורה לא יכולת…

  2. שבוע טוב!
    ראיתי היום תשובה ב"אור לציון" ח"ב שכתב שאם אכן יש מישהו שלא מצליח למחול לו, אזי שלא יאמר את הנוסח "הריני מוחיל וסולח", מה דעת הרב?

    ואולי אפשר לומר שאפילו לשיטתו ניתן לומר את הנוסח אלא לומר בנוסח "הריני מוחל לכל.. מלבד פלוני אלמוני שטרם הצלחתי למחול וכו' " ?

  3. יישר כח לכבוד הרב על המענה המהיר!
    ואולי אפשר לומר שאפילו לשיטתו ניתן לומר את הנוסח אלא לומר בנוסח “הריני מוחל לכל.. מלבד פלוני אלמוני שטרם הצלחתי למחול וכו’ ” ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל