לתרומות לחץ כאן

דיני מכירה פומבית

שאלה:

שלום כבוד הרב.
תודה שתפחת את שאלתי.
אני מבקשת להתייעץ איתך בנושא מכירה פומבית.
אני אציג את הרקע בקצרה כדי שתבין את הדרך שאני רואה את הדברים ואז תוכל להסביר באופן שאני יבין .
אני מבית חילוני מאוד, לפני כחודשים במהלך טיול גדול ביבשת אמריקה התחלתי את תהליך החזרה בתשובה אחרי שניכנסתי לבית חבד "במקרה". אחרי שבוע שבועים הרגשתי שאין ברצוני להמשיך לטייל אלה לחזור לארץ וללמוד תורה ומצוות. קיבלתי הצעת עבודה בהוואי ואחרי שבוע של עבודה הרגשתי שאני חייבת להתפטר ולחזור לארץ להשקיע את זמני בלמידת תורה ולא במכירה של פריטים ברחוב ולהכניס לראשי מידע טמאה. חזרתי לארץ, מבולבלת, פתאום אין את התמיכה של בתי חבד וזה אני מול משפחה חילונית שמבחינה בשינוי.
רבנית מחבד בגוטמלה יצרה איתי קשר וסיפרה לי שיש ערב בנות במדרשה בתל אביב לכבוד טו באב. שמחתי להגיע למקום שאוכל להתחבר להכיר אנשים עם עניין משותף.
כשהיתי בהוואי שמעתי את המושג מעשר והבנתי שיש ברצוני לתת מעשר, אך משום שלא קיבלתי את המשוכרת בהוואי, התמעמתי עד שאקבל את המשכורת (המנהל מגיע השבוע לארץ ועתיד לשלם לי, מחצית מהסכום משום שהתפטרתי לפני הזמן )
אחרי שהרבנית דיברה התחילו מכירה פומבית וידעתי שיש ברצוני לתת מעשר אך הסכום די קטן וראיתי שהפריטים במכירה מאוד יקרים. הפריט השלישי החלטתי להציע את כל הסכום שהרווחתי בהוואי למרות שזה לא מעשר חשבתי בהגיון שלי שכל השנים לא הבאתי מעשר אז אולי ככה זה יחפה באיזשהיא צורה. הפריט שנמכר היה קונטרס של הרבי שנקרא מאמר אנכי מגן לך. רציתי שמשהו יגן עלי משום שהתהליך בארץ בתוך הבית הרגיש ממולא בפיתויים והרבנית אמרה דברים על סגולה , האמנתי והוקסמתי ממילותיה. ואז בנות נוספות העלו מחירים ובסוף הרבנית ישבה מולי ושאלה מי מוכנה לשים 9000 שקל. אני לוקחת אחריות שזאת היתי אני שהסכימה, אך אני באמת מרגישה שזאת לא היתה החלטה שקולה והגיונית למצבי.
ככשמיליתי את הפרטי אשראי הרגשתי מעופפת, לא כל כך מחוברת.
יצאתי מהמדרשה ופתאום נפל לי האסימון, הוצאתי סכום שאני אצטרך לעבוד בשבילו שלושה חודשים, בשביל ספרון מכובד, הרגשתי שחיפשתי חברה להיכנס אליה וללמוד תורה או שיעור לנשמה ויצאתי עם כוונה טובה שאולי לא עשיתי בצורה הטובה ביותר.
למחרת קמתי בבוקר עם הרגשה רעה, שאני רוצה לתרום ולעזור לחברה אבל בדרך שלא תכביד עלי עם מועקה שאני חייבת למצוא עבודה ולהשתעבד אליה במקום ללמוד תורה ולעבוד מעט שזאצת הסיבה שלשמה חזרתי לארץ. בדקתי באינטרנט מה בכלל קניתי וראיתי את אותו ספרון באתר מכירות פומביות, מוצא ב250 דולר, ונמכר ב500. כשאני קניתי את המוצר שהוצע לי בסכום של קרוב ל3000 דולר. זה גרם לי לחוש עוד יותר אכזבה והונאה.
סליחה שכתבתי הרבה,
השאלה היא האם יש מקום לשנות את העסקה? לבטלה? או האם יש איזשהי פרספקטיבה שאתה מציע לי להתסכל על הדברים שאני ירגיש שמחה שתרמתי ולא עוול.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל כל הכבוד לך על החלטתך להתחזק וללכת בדרך השם, יהי השם בעזרך בכל דרכייך.

אם היה כאן מכירת ספרונים, הרי שהיה ניתן לבטל את המכר, כיון שיש הלכה שחפץ שנמכר בהרבה יותר מערכו נחשב לאונאה ובטלה המכירה. במקרה אצלך לא היה כאן מכירה של ספרונים, אלא התרמה לארגון מסוים, ומי שיתרום סכום גדול יזכה במתנה. גם בצדקה אין חיוב לתת את כל כספו ובפרט לא להיכנס לחובות, אך מה שהיה היה, ועל צדקה לא מתחרטים. ובפעם הבאה יש לשקול היטיב לפני שנותנים את האפשרות הפיננסית.

הרבה הצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל