לתרומות לחץ כאן

לחם משנה על מזונות / שומע כעונה בלחם משנה

שאלה:

שלום לכם
א. האם רוגלך נחשב דבר שלם כדי לצרפו ללחם משנה.
ב. לא הבנתי כיצד זה שהבעל הבית בוצע על לחם משנה הוא מוציא גם את המסובים בלחם משנה, הרי לא לכ"ע שומע כעונה זה אומר שגם אני עשיתי את מה שהוא עושה.

תשובה:

שלום וברכה

לענין לחם משנה על מיני מזונות במקום פת, ראה משנה ברורה סי' קסח ס"ק לד שנהגו להחמיר שאינו מועיל, אמנם אם אין לו לחם והוא קובע סעודה על מיני מזונות יש להקל, ראה מחצית השקל סי' רעד ס"ק א ושערי תשובה שם סק"ב. וע"ע כף החיים שם ס"ק ו. שיעור הפת ללחם משנה ונפקא מינה גם בנדון זה, הוא לכתחילה כביצה ולכל הפחות כזית, ראה תשובות והנהגות ח"א סי' רנח וע"ע בכף החיים סי' רעד סק"ח. רוגלך בדרך כלל חתיכה אחת אינה בטוח כזית ובודאי לא כביצה.

לגבי שאלתך בענין שומע כעונה יש אריכות דברים גדולה בפוסקים, והא לא שאלה רק לגבי לחם משנה, אלא גם לגבי קידוש, וקריאת המגילה מתוך מגילה כשרה, ופרשת זכור ועוד ועוד, וכל האחרונים הביאו ראיה מכאן שבעצם לא רק המילים משתייכות לשומע אלא גם כל החלות ותנאי המצוה.

בדעת הבית הלוי המפורסם שנראה לכאורה מדבריו שאכן רק המילים משתייכות לשומע, שעל כן אמר שלא מועיל לצאת ידי חובת ברכת כהנים מכהן אחר בשומע כעונה כיון שחסר התנאי של "בקול רם" אכן דנו רבות באחרונים, וראה שו"ת הר צבי ח"א סי' נז שנדחק לפרש לפי שיטה זו, שאין חיוב אחיזה בכוס או בלחם משנה בשעת הברכה, וממילא נחשב הדבר כאילו כולם מברכים יחד על אותה פת. אבל מה יענה לענין קריאת המגילה…

לדידי נראה שגם הבית הלוי אינו חולק בענין, ורק אומר הלכה צדדית בדין ברכת כהנים, ולא בדין שומע כעונה, שכיון שאמר הכתוב בפירוש "אמור להם" שיהיה בקול רם, יש גילוי מיוחד שלענין מצוה זו לא מועיל שומע כעונה.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום
    לכאורה יש טעות בציון של המ"ב

    מכל מקום גם כאשר לא קובע על הרוגלך אם יש לו רק כיכר אחת של לחם לפי הרבה פוסקים יכול לצרף את הרוגלך ללחם משנה וכך יש לנהוג בדיעבד עיין שש"כ ב נה טז

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל