לתרומות לחץ כאן

התפללו במנין ויצאו רובם ובאו אחרים, האם יכולים לומר חזרת הש"ץ

שאלה:

ששה שהתפללו ש"ע ביחד האם מותר לש"ץ לחזור על ש"ע בלי החמשה שהתפללו איתו? כגון שיש עוד תשעה שלא התפללו במנין והחמשה עדיין באמצע ש"ע או שהלכו.

תשובה:

שלום וברכה

בס' לקט הקמח החדש סי' סט אות ט' הביא נדון דומה, וכך כתב:

בישוב קטן שרק אנשים מעטים מגיעים להתפלל בבית הכנסת, והיו שם ששה שלא התפללו, וארבעה שהתפללו היו עמהם, והתחילו להתפלל תפלת הלחש בעשרה, ויצאו מקצתם באמצע תפלת הלחש וגמרו בלי עשרה, ואחר זה באו אחרים להשלים המנין, האם יכולים להצטרף עמהם לחזור בקול רם:

כיון שהיו עשרה כשהתחילו להתפלל תפילה שבלחש, והיה חיוב עליהם לחזור בקול רם, חיוב זה לא פרח, רק לא היו יכולים להתפלל מחמת שיצאו מקצתם באמצע ואין מנין, וכיון שעתה יש עשרה, ויכולים לקיים חיובם לשמוע קדושה, מתפללין בקול רם. וכמדומה שכן נוהגים (שו״ת קרן לדוד סי׳ טז).

ונראה שאין הבדל לענין זה אם היו עשרה שהתפללו יחד או ששה כשיש עוד ארבעה בבית הכנסת [אחרת זה עוד נושא]. ואפשר לחזור על התפילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס' ס"ט במ"ב א מובא הרדב"ז – לשיטתו צריך רוב שהתחייבו בחזרה כדי לעשות חזרה, הוא מדבר על כאלה שהתפללו ביחיד שאינם מצטרפים כיון שהתפללו יחיד אין להם חובת חזרה. לכאורה כ"ש אצלנו שהם לא התפללו כלל ולכן עדין לא חל עליהם חובת חזרה.
    לכאורה אם מצטרפים אנשים שהתפללו בלחש בציבור אחר ולא עשו חזרה הם יכולים להצטרף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל