לתרומות לחץ כאן

דבר חריף שנחתך בסכין בשרית

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
קראתי:
חתכו מאכל חריף בסכין בשרית, אפילו הסכין אינה בת-יומה, אין לאכול או לבשל את המאכל עם חלבי.
לבני ספרד, בסכין בן יומו, חותכים שני ס"מ משני צידי מקום החיתוך, והשאר מותר בחלב, ובסכין שאינו בן-יומו ובהפסד מרובה ובשעת הדחק – המאכל כולו מותר.
עד כאן מה שקראתי.
שאלתי: בסעיף הקודם שקראתי באותו ספר, הוא כתב לגבי אם חתכו מאכל חריף בסכין הבלועה באיסורים, אסור לאכול את כל המאכל, אלא אם כן יש בו פי ששים כנגד מה שנתחב מן הסכין בתוכו… ולבני ספרד כתב בספר עוד משהו.
אז אולי גם במקרה הראשון שהעתקתי לגבי אם חתכו מאכל חריף בסכין בשרית, אולי גם במקרה זה אם יש פי שישים כנגד מה שנתחב מן הסכין בתוכו, יהיה מותר לאכול וגם מותר לבשל את המאכל עם חלב?

תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

ברור שגם במקרה הראשון מועיל ביטול בשישים, הכל דמובר באופן שאין פי שישים או לכתחילה שאסור לערבב, שהרי אין מבטלין איסור לכתחילה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    לא בטוח שהבנתי, היתה טעות הקלדה "הכל דמובר" למה כבוד הרב התכוון?
    גם לא הבנתי למה כבוד הרב התכוון ב"או לכתחילה שאסור לערבב, שהרי אין מבטלין איסור לכתחילה."

  2. נראה לי ידידי שהבנת… לאחרונה איבדת קצת את הבטחון לגבי חומרים שאתה קורא, ואין סיבה, אני מכיר אותך הרבה שנים ואתה באמת בחור אינטלגנטי מכל בחינה שהיא, ואתה מבין היטב את הטקסטים שאתה קורא. יש להזהר מאוד לא להכנס לחרדות בעניני דת, מאוד מצוי שאנשים בעלי נטייה לחרדה מפתחים כפייתיות מסוימת לגבי ענינים דתיים וזה מאוד מעיק. אני לא איש מקצוע, אבל אם זיהיתי נכון תתייעץ לגבי זה, השכל הפשוט שלי אומר שהדרך היא פשוט להחליט שאתה נוהג לפי מה שהבנת ויהי מה [כמובן בטקסטים פשוטים כמו אלו שכאן או בס' ארחות שבת שאתה רגיל ללמוד בו].
    בהצלחה רבה
    את האותיות שהתבלבלו במילה אני משאיר לך "לפתור", מה שאמרתי בסוף דברי הוא שביטול בשישים תמיד נאמר אחרי שעירבבתי את זה במאכל אחר, והשאלה אם היה בו פי שיש ים כנגד האיסור, אבל אם עדיין לא עירבבתי, אסור לי לערבב כדי לבטל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל