שאלה:
אשתי טבלה אתמול במקווה
והיום נזכרה שלא הורידה את העדשות בזמן הטבילה
מה צריך לעשות?
תשובה:
שלום וברכה
אכן עדשות מגע חוצצות, ואפילו בדיעבד שטבלה איתן נראה שיש לחשוש ולחזור ולטבול.
מקורות:
ראה שו”ת אגרות משה יו”ד סי’ קד, שאף שאדם מעוניין בעדשות מגע זה נחשב מיעוט המקפיד, כיון שהוא מוכן לסבול צער כדי לראות טוב, אבל בעצם אם אפשר היה לו היה מעדיף בלעדיהן, בשונה מדבר הנעשה לנוי. וכמו כן מקפידים להסירן בלילה.
שבת שלום.
אבל מה הסברה שמה שבתוך העין יהווה חציצה, שהרי טובלים בעניים סגורות, והעפעפיים הם אלה העיקר שפועלים חלות על הטבילה ולא מה שמאחריהם(העין) כמו שלא נחשוש אם יש בתוך הגוף איזה מחט וכו' שיהא חציצה, הלא כן?
בענין חציצה יש שלושה מיני מקומות ודיניהם חלוקים: יש את המקומות הגלויים שצריך שיגיע שם מים ממש, יש בית הסתרים, אלו מקומות שניתן להגיע עם האצבע, כמו תוך החוטם עמוק באוזן וכו', שצריך שיהיה ראוי לביאת מים ללא חציצה, אבל לא צריך שיהיה מים בפועל, ויש מקומות בלועים כמו תוך הגוף שאין כל בעיה כלל [ויש הרבה דיונים בענין זה למשל לגבי התקן למניעת הריון באלו מקומות הוא בית הסתרים ובאלו מקומות זה כבר בלוע].
1.איזה דין יש מבין השלושה לעין ולפה?
2.אז גם צריך להקפיד שהחוטם יהא נקי?
בית הסתרים.
בודאי.
יישר כח גדול!
החילוקים שהרב ציין לעיל (3 מיני מקומות שדיניהם חלוקים) זה כתוב בשו"ע או שזה דבר מההגיון?
זה מופיע אין ספור פעמים בדברי הפוסקים בשו"ע סי' קצח, ראה למשל בפתחי תשובה ס"ק טז. למעשה הרבה מאוד מהחילוקים שנאמרו בפסקים לאורך כל הסימן הזה מושתתים על החילוק הזה, עיין שם. זה אחד היסודות הבסיסיים.
השאר תגובה