לתרומות לחץ כאן

כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ומקומו

שאלה:

שלום לרב,
כלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו, השאלה – לצורך גופו?
האם הכוונה להשתמש בגוף שבו ולא במה במלאכה שאליה מיועד , דהיינו לקחת נניח מספריים לנייר, ולעשות מהם מעצור לדלת הרי זה משתמש בגופו, אבל אם לוקח אותם לחתוך שקית במבה מכיוון שזוהי דרך המלאכה שלו, אסור מפני שטלטלו ה המספריים והשימוש הוא כדרכו של המספרים לחתוך כדרכם. ולכן אסור.

האם מה שאומרים להשתמש בגופו , הכוונה עצם הגוף שלו, או אפילו כדרך שימושו לצורך היתר?

תשובה:

אין כל חילוק בין המלאכות שהזכרת, שימוש בחפץ הוא הדוגמה הקלסית של לצורך גופו. להיפך שימוש שאינו מהותי, כמו להניח על ניירות שלא יעופו, יש אומרים שאינו נחשב שיש לו מלאכת היתר. יש לזכור מה שכתב המשנה ברורה בתחילת סי' שח [ס"ק יב], שמה שהתירו לטלטל לצורך גופו הוא רק כאשר אין כלי שמלאכתו להיתר שניתן לעשות איתו מלאכה זו, אבל אם יש כלי שמלאכתו להיתר אין לקחת כלי שמלאכתו לאיסור.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מותר. שימוש בחפץ הוא נקרא לצורך גופו. אלא שכאמור, אם יש סכין אסור, כפי שאסור לשים אותו מעצור לדלת אם ניתן לעשות זאת עם כלי של היתר.

  2. למעשה דעת הגר"ע שגם אם יש כלי היתר אחר, לעולם מותר להשתמש בכלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו\מקומו.
    וכך נוהגים רוב בני ספרד הלכה למעשה.

  3. לענין "רוב בני ספרד" איש לא בדק, וכיון שהמשנה ברורה אוסר לדעתי יש להורות להחמיר, וכבר דנו רבות בינינו בענין זה האם כדאי להקל בדבר שפוסקים מובהקים כל כך כמו המשנה ברורה אסרו ואין קושי להחמיר. והבוחר יבחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל