לתרומות לחץ כאן

האם אני מותרת לכהן?

שאלה:

בעבר הרחוק מאוד היה לי חבר יהודי .קימנו יחסים אחרכך הייתי עם יהודי שאמר שאמא שלו אמרה שהיא לא יהודיה. לא קימתי איתו יחסים של "שפורפרת ומכחול" בכלל בכלל בכלל אבל היה מגע מלא וחיכוך.מאז שהוא אמר לי לא התקרבתי אליו. ואין קשר. אחרכך היה לי עוד חבר ממוצא רוסי ששאלתי והוא אמר שהוא יהודי. מאז חזרתי בתשובה עבר הרבה זמן.הציעו לי שידוך כהן גרוש עם ילדים.שמעוניין בי ביותר .אני רווקה.פתאום נזכרתי…בעברי הרחוק…האם אפשר להינשא בשקט? או שאסור? אני בת 40 ולו לא אכפת ילדים..מעניין אותו להיות נשוי.הוא כהן מיוחס.אבל האם הכהונה שלו יכולה להיפסל חס ושלום?

תשובה:

שלום רב,

לגבי הראשון אם אכן לא היה בעילה כלל בשום מקום אין חשש. המגע והחיכוך אינם נחשבים לביאה וממילא את מותרת לכהן. אגב, גם כאן, לא הייתי ממהר לקבוע שהוא אינו יהודי. לפי נוסח השאלה יתכן שהוא יהודי, כלומר, אם הוא מוחזק כיהודי ורק אמא שלו אמרה לו שהיא אינה יהודיה, לא ברור עד כמה היא נאמנת לפסול אותו. ראה יבמות מה,א. אולם ככל הנראה הסיבה שאת אומרת שהוא יהודי כי כך הוא מוכר בסביבה שלו, אבל מעיון במסמכים וכד' המציאות משתקפת בבירור שהוא אינו יהודי.

לגבי השני, כמובן שזה תלוי אם הוא אכן יהודי או לא. וכאשר אינו ידוע אנו הולכים לפי הרוב ואם רוב העולים ממוצא רוסי הם אכן יהודים, ניתן לסמוך על הרוב. למרות שיתכן שלגבי קביעת יהדות לא ברור עד כמה אפשר לסמוך על רוב זה משום מעלת יוחסין. אבל לגבך השאלה היא במישור העקרוני האם מדאורייתא ניתן להניח שהוא יהודי או לא. אבל אם לא ברור שיש רוב יהודים מקרב העולים מבריה"מ לשעבר, צריכים לנסות לברר אם הוא אכן יהודי, משום שעל דבריו אי אפשר לסמוך כלל. כלומר, אם הוא הגיע מקבוצת עולים שנניח שלא ברור מה הרוב, א"כ הוא ספק יהודי ואי אפשר לסמוך על דבריו.

הרבה הצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל