לתרומות לחץ כאן

אוטובוס שנתקע בדלת שנפתחה על ידי טרמפיסט

שאלה:

שלום וברכה לקחתי טרמפיסט במכוניתי, אשר ישב בצד שמאל מאחורי הנהג (הצד הפונה לכיוון הכביש), שביקש לרדת עצרתי לו בשולי הכביש במקום שאפש' לעצור, הטרמפיסט פתח את הדלת הפונה לכיוון הכביש ולאחר כ2 שניות אוטובוס נכנס בדלת הרכב הפרטי, שאלה א' מי אשם מבין שני כלי הרכב? ב' במידה והרכב הפרטי אשם על מי לשאת בנזק?

תשובה:

שלום וברכה.

בקשר לשאלה א' מי אשם: הקביעות מי אשם נקבע בהלכה לפי חוקי התנועה, ולכן בוחן תנועה הוא שיקבע לנו האם נהג האוטובוס נסע צמוד מדאי לרכב, והוא אשם. או שדלת הרכב שנפתחה לנתיב של האוטובוס והרכב הפרטי אשם.

במידה שהרכב הפרטי אשם האם חייב הטרמפיסט, יש הרבה חילוקי דינים וקשה לקבוע את ההלכה. ואפרט: אם הנוסע – טפרמפיסט פתח את הדלת ובעוד הדלת בידו ניזוקה הדלת והאוטובוס, נחשב הנוסע למזיק בידיים הן על הדלת והן על האוטובוס. ואם סיים הנוסע לפתוח את הדלת, ואח"כ הגיע האוטובוס ונתקע בדלת, אם האוטובוס הגיע אחר זמן ארוך, ולא ניתן לראות את הדלת של הרכב, ולכן נתקע האוטובוס בדלת שלא באשמתו, נחשב הדלת לבור, ופטור על הנזק שנעשה באוטובוס. ועל הדלת לכאורה נחשב כמניח חפץ במקום שילך לאיבוד, ואם ברור שילך לאיבוד נחשב מזיק בידיים – לדעת הנתיבות סימן שא ס"ק א. ואם הנזק לא ודאיי, יתכן שנחשב לגרמא. ואם האוטובוס הגיע מיידית – כמפורט בשאלה שתי שניות – כיון שהאוטובוס כבר היה בדרך ולא היה צריך לחדש פעולה כדי להגיע לנזק של הדלת, דינו כאש הן על נזק הדלת והן על נזק של האוטובוס, דמה לי מקרב הדבר אצל האש למקרב האש אצל הדבר.

ולכן במקרה הנ"ל אם אכן אשמת בעל הרכב, חייב הנוסע שפתח את הדלת. אמנם עדיין יש לבדוק אם הנהג אמר לו :'אתה יכול לרדת', האם נחשב שסמך עליו והנהג לקח את האחריות של הדלת, ולגבי נזק הדלת יכול הנוסע לומר עליך סמכתי, ודינו שווה לקרע כסותי, שפטור המזיק. ועל נזקי האוטובוס לא שייך להיפטר בטענה שסמך על בעל הרכב כיון שהאוטובוס לא שלו, אבל יוכל לתבוע את הנהג שנתן לו עצה לפתוח  את הדלת, ובנתן עצה לא טובה וגרם נזק לחברו יש לדון האם נחשב לגרמא ולחייבו בד"ש.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל