לתרומות לחץ כאן

שימור המסורת בבית הכנסת

שאלה:

שלום רב,
מה ניתן לעשות לפי ההלכה במצב בו רב היישוב הוא גם רב בית הכנסת שמתחיל להנהיג הנהגות חב"ד (לטענתו הוא לא משיחיסט – אך מנהיג הנהגות חב"ד) בבית כנסת שרשום בתור בית כנסת לעדות מזרח. – בגדול מדובר על כך שהוא מאפשר חופש דיבור די מוחלט (אף שיחות חולין בזמן חזרת ש"ץ) וכן מאפשר לכל מי שיחפוץ לעלות לדוכן להתפלל – גם כאלו שלא מקפידים על כללי חזרת הש"ץ.
מדובר על יישוב קטן בו ישנו רק בית כנסת אחד והרבה מהספרדים מנסים להתרחק מהנהגות חב"ד כך שאין להם מקום חליפי להתפלל ופשוט מתפללים בבית (לחב"ד יש במרכז המסחרי חנות של כ100 מטר בה הם מתפללים ביום כיפור – שאר השנה המקום די סגור).
הרב הציע לקהילה הספרדית שאם ברצונם לשמר את המסורת המזרחית שאולי יתפללו באיזה מקלט שישנו באזור.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לא שמעתי שמנהג חב"ד לפטפט בתפילה ולעלות לעמוד בלי לדעת להתפלל… אין לזה קשר עם מנהגי חב"ד, כנראה יש לו הנהגה מסויימת לקירוב לבבות לא למחות ביד אנשים שמדברים, ואני לא שם כדי לדעת עם הוא צודק. לגבי נוסח התפילה, ברור שאם מנהג המקום להתפלל כמנהג עדות המזרח אין כל היתר לשנות, אבל כל דיון עם הרב צריך להיות באוירה מכבדת משני הצדדים מול הגבאים, ואפשר גם לפנות לבית דין הוא רק מכובד מחוץ למקום כדי ללבן את הדברים, ולא כך דרכנו בלי לשמוע שני צדדים. אני בטוח שאם מדובר ברב הישוב יש לו כוונה במה שהוא עושה, ורצונו להשפיע טוב, ויש לו גם זכות כמרא דאתרא להשפיע על בני הקהילה בדרכו. ומאוד מאוד צריך להזהר בכבוד תלמידי חכמים. גם אם יש צדק באיזו טענה שלך, הכל צריך להיות מאוד מכובד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ידוע שבחב"ד לא מקפידים על קדושת בית הכנסת – מבחינת השקטת המתפללים בכלל התפילה – אם זה מתוך קירוב לבבות – כן יש לשפוט לכף זכות.
    אם זה מותר לתת להם היתר שלא לטפל בנגע הדיבורים בבית הכנסת – לפי הזוהר, מסילת ישרים, הרב עובדיה, בעל התניא ועוד רבים אחרים גדול עוונו מנשוא של זה שמדבר בבית הכנסת בזמנים מסוימים וחמור מאוד שיחות חולין בבית הכנסת – בזוהר מובא שאותם אלו לא יזכו לראות בבניין ביהמקד"ש, שמרחיקים את הגאולה ועוד רבות…
    כמובן שצריך לבחון לעומק את הנושא ולשמוע שני צדדים – וכמובן שאם הרב לא יקח את עצמו בידיים לטפל בנגע הזה נלך לבית הדין. וכמובן שמתוך כבוד הדדי ואהבת ישראל.
    אבל מה שצריך לעשות צריך לעשות רצון ה'.

    לא רשום בהלכה לגביי אימה מבית הכנסת אלא אם…
    ולא רשום גם בזוהר כל החומרות שרשומות אלא אם…

    אלא רשום באופן ברור שיש איסור על דיבורים בבית הנכסת שיחות חולין ויש איסור גם דברי תורה בזמנים מסוימים בתפילות.

    חב"ד משום מה נוטים להקל מאוד בנושא.

    כמובן שהתגובה שרשומה מבטאת מעט כעס על הנושא אך היא אנונימית מטעם כך – אודה לכם אם תסתירו את כתובת המייל מהתגובה.

  2. אינני אוהב הכללות מהסוג הזה, לברר את הדברים מתוך כבוד זה תמיד טוב ומכובד, הייתי אבל מבקש ממך לעשות לעצמך תרגיל קטן שגם יביא אותך לבירור עניני יותר ונבון יותר, מצא היום חמישה דברים שבהם הרב שלכם מיוחד לטובה! תהיה מופתע לאחר שתעשה את זה, אני כמעט בטוח.

  3. מכבד ומכבדים אותו מאוד. יש לו 5 כסאות מיוחדים במקומות שונים ביישוב.
    אך עם זאת מדובר ברב חבדניק עם קהילה קטנה של משיחסטיים. במשך שנים רבות פועלים לאט לאט בשינוי מנהגי בית הכנסת הספרדי
    ולהחדיר את האמונה שלהם שהרבי מילובאוויטש הוא ה…
    שיהיה בריאות והצלחה. בעזר ה' הכל יבוא על מקומו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *