לתרומות לחץ כאן

פלטה קבועה לישור שיניים – חציצה

שאלה:

השאלה
לכבוד כבוד הרב החשוב המקדיש מזמנו לעם ישראל
שלשה שאלות לי לכבוד הרב החשוב
א. אשה אשר יש לה פלטה ליישור שיניים זה קרוב לשלוש שנים ועומדים להסירה בקרוב,והיא לא ידעה שיש בעיה בדבר וטבלה יומיים לפני הסרת הפלטה האם בדיעבד עלתה לה טבילה.
ב. אשה שמצאה לאחר הטבילה ליכלוך בין השיניים, אבל אומרת וסוברת שאין היא מקפדת כל השנה על כזה ליכלוך.
ג. יהודי שלא חש בטוב בשבת, וחבירו נכנס ללחץ והתקשר לרופא ונמצא שאין הוא אפילו חולה שאין בו סכנה, האם מותר ליהודי שלא חש בטוב להשתמש בהוראות הרופא שנמסרו באיסור בשבת
תודה רבה שוב לכבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

  1. נראה מדבריך שרק בגלל שעומדים להסיר עוד מעט אתה חושש לחציצה, ודוקא זה בעיני לא בעיה גדולה, כיון שעדיין לא נקבע הזמן להסיר, ויש שהקלו בכעין זה לגבי סתימה זמנית שעדיין לא נקבע זמנה להסיר, אמנם אם כבר צריך להסיר רק שלא מצאו תור לרופא זו אכן בעיה. האמת שיש נדון ביחס לכל השלוש שנים האלו, אם מדובר בפלטה הנעשית לנוי בלבד ולא לצורך רפואי של תמיכת חניכיים וכדומה, נקט האגרות משה ח"א סי' צו ביו"ד שזה חוצץ, כיון שהפלטה עצמה אינה נוי, היא רק למטרה של נוי עתידי, וכ"כ בס' שערי טבילה סי' לד בשם הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב, ולכן אינני יודע להקל בענין זה. אמנם בס' משנת יוסף לר"י ליברמן חי"א סי' קנט נקט בפשיטות על פי הגר"ש וואזנר בשיעורי שבט הלוי עמ' שלו שגם כשנעשה לנוי אינו חוץ, ולפלא שציטט כך גם מדברי האגרות משה הנ"ל, עכ"פ לפי דבריו שם גם כאשר זה בסוף התקופה כמו במקרה שהזכרתם יש להקל בפשיטות, ויש לסמוך על דבריו בשעת הדחק זו שכבר טבלה. טעמו שם, שכל חיבור שנצרך רופא כדי להוציאו נחשב בטל לגוף. ונראה שלמעשה אכן ההוראה להקל בפלטה קבועה אפילו לנוי. כמובן הכל מדובר בטבעות קבועות, גשר שניתן להסירו כל הזמן ודאי חוצץ.
  2. אם היא אינה מקפדת יש להקל.
  3. מותר להשתמש בהוראותיו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הערה נכונה, אלא שבהתחשב בכך שמדובר על אשה שיש לה קוביות בתוך הפה שקשה למצוא בהם הכל אני מניח שגם שאר נשים לא ממש מקפידות. וגם יש לדון שמה שמסובך בפלטה אינו בהכרח מפריד בין השיניים למים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל