לתרומות לחץ כאן

לתבוע בהוצל"פ קרן וריבית והלנת שכר

שאלה:

שלום הרב!!!
אני עבדתי אצל מעסיק שהוא נקרא חברה בע"מ ועכשיו הצטרף גם לאיגוד והוא לא שילם לי על חודשיים שעבדתי, תבעתי אותו והוצא פסק דין שהוא חייב לשלם לי על שכר העבודה -ופיצוי על אי מתן תנאי העסקה, ופצויי הלנת שכר זה פיצוי ממש קטן לעומת כמה שהוא היה צריך להביא.
עדיין הוא לא שילם לי ואני הולכת להוצאה לפועל .
השאלה אחרי שאני יקבל את הכסף אני יכולה להשתמש גם בכסף של הלנת שכר, ובכסף של ריבית והצמדה שהצטבר בהוצאה לפועל בעקבות איחור בתשלום. ואם אפשר לבקש הוצאות טרחה שלי כמו זמן, נסיעות, עוגמת נפש.
ואם אי אפשר יהיה להשתמש בכסף של הריבית אפשר לחשב את הכסף של הריבית שזה יקרה הוצאות שלי כמו עוגמת נפש, נסיעות וזמן. ואז זה לא יקרה איסור ריבית,
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל כדי לגשת להוצאה לפועל צריך היתר מביה"ד, כיון שהוצל"פ לא פועלים כהלכה, וההיתר לפנות להוצל"פ ניתנת רק כאשר הוכח שהלה מסרב לפסק בית דין.

כאשר ניתנה רשות לפעול דרך הוצל"פ, אין היתר לתבוע ריביות והלנת שכר, כיון שלא ניתן להתיר איסורים. כמו כן לדרוש בעל כורחו שישלם את הסכום כפיצוי עוגמת נפש גם לא שייך, כיון שבתורתינו אין פיצוי כזה.

ניתן לבקש מהצד השני שכדאי שנסתדר בנינו ותשלם כו"כ ובכך נסגור את התיק לבדנו, ובהצעה כזו מותר להציע סכום שהוא כמעט זהה למחיר עם הריבית. והסיבה לכך, כיון שהתובע לא דורש ריבית, אלא מבקש לסגור את התביעה עם פיצוי עוגמת נפש וטרחות רבות, זכותו להציע מחיר כפיצוי, כדי שנסגור את התביעה בנינו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש לציין, שעצם ההליכה להוצאה לפועל, צריך היתר של בית דין,
    שהרי הוצאה לפועל, דינה כערכאות לכל דבר.
    זו לא רק רשות אכיפה וגבייה, אלא לעתים גם מחליטה החלטות שיפוטיות, כגון כינוס נכסים ועוד, ריביות, ולפעמים צווי מאסר,

    למותר לציין, שאינם דנים לפי ההלכה. הם לא מסדריו לבעל חוב כמובא בשו"ע חושן משפט סימן צז, ישנן שם שופט יחיד, ואש שופטת, ועוד כמה עניינם שלא כהלכה,

    לכן, דין הוצאה לפועל כדין ערכאות,

    ולכן לפני שהולכים להוצאה לפועל, יש לקבל על כך היתר מבית דין.

    זאת ןעוד, גם אם יש היתר מבית דין, אבל אם ההוצאה לפועל חייב את הנתבע בהוצאות משפט אן בשכר טרחת עורך דין, יש לחזור לבעת דין ולשאול אם מותר לגבות את זה.

  2. כתבת דברים נכונים מאוד. כן הורנו כאן באתר לשואלים רבים.
    וגם אחרי שפנה בהיתר להוצל"פ לא מועיל לגבות ריביות שיש בזה איסור תורה. ולגבי הוצאות, יש מקרים שמותר – אם הצד השני מסרב לקיים את הפס"ד של ביה"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל