לתרומות לחץ כאן

ביאור בדברי הב"י מדוע לא מברכים על הסרת התפילין

שאלה:

שלום רב אשמח אם תוכלו לבאר לי את הבית יוסף במה הוא מעין בתוספות{ברכות מד} סימן כט תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

בגמרא מובא שיש שברכו בשעת הסרת התפילין בשקיעה "לשמור חוקיו" משום שיש מצווה בהסרת התפילין שכתוב ושמרת את החוקה הזאת מימים ימימה. ודורשים את הפסוק על תפילין שיש להיזהר להניחם ביום ולא בלילה. וכיון שנאמר בלשון שמירה הרי יש איסור להניחם בלילה, ולכן מברכים לשמור חוקיו. אמנם אנן לא קיי"ל הכי, ואנו סוברים שהפסוק הנ"ל מדבר על פסח ולא על תפילין, ותפילין לא מניחים בלילה מטעמים אחרים. ולכן אין מברכים על הסרתם, שרק אם הפסוק שמזהיר הוא נאמר בלשון 'ושמרת' יש לברך לשמור חוקיו, אבל אם האיסור מסיבות אחרות אין לברך. ובתוספות ברכות מובא שחוקה לא נאמר על תפילין. ביאר הב"י שכוונת התוספות לושמרת את החוקה, וכוונתו שלא נאמר ושמרת. עוד מתרץ הב"י שכוונת התוספות על חוקה שהמילה חוקה  – ושמרת את החוקה – אם היא הייתה אוסרת היו מברכים, אבל הפסוק הנ"ל לא מדבר על תפילין לכן לא מברכים.

בהצלחה והמשך לימוד נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל