לתרומות לחץ כאן

קופאי שמעביר כרטיס אשראי עבור עיסקא בשביל לקוח, ויש בעיסקת האשראי איסור ריבית

שאלה:

בשאלה זו:
רבני בית ההוראה
ז' כסלו ה'תשע"ח
שאלה:
אדם שיושב בקופה.
ומגיע אדם שמשלם באשראי.
אין ליושב בקופה יכולת לדעת האם האשראי כשר מבחינת ריבית.
ואז מגיע אדם לקופה- ואתה מגהץ לו, ונמצא שאתה שותף בפועל לעסקת ריבית.
האם יש לחוש לזה?
האם באמת האדם שותף לריבית, בהנחה שאכן בוצע איסור בעסקה?

תשובה:
שלום רב,
כשיש איסור ריבית האיסור נעשה בין הקונה לחברת האשראי, שמקבל זכות ל1200 עבור 1000, ולא קשור לקופאי כלל הריבית. ואין שום קשר בין הקופאי לעיסקה בריבית.

אם על ידי קניה זו יש הלואה בריבית בין חברת האשראי לקונה – למה לא נאמר שהקופאי שביצע את העברת הכרטיס כדי לקבל את ההלואה הוא שותף באיסור?
למה זה שונה ממה שנאמר בהלכה שכל מי שקשור בהלואת הריבית עובל ב,לא תשימון עליו נשך?

תשובה:

שלום וברכה,

לקחת שאלה מז' כסליו מחקת חלק מהשאלה, ואז אתה שואל.

שם מדובר שהלקוח שהטעין כרטיס ב1000 וקיבל זכות קנייה של 1200, הריבית נעשתה בזמן ההטענה [לא ברור שיש בזה ריבית, כיון שיכול לקנות מיד בכל הסכום, נמצא שלא הייתה כאן הלוואה]. אחר זמן בעל הכרטיס מבצע קנייה עם הזכות שיש לו בכרטיס, מדוע שיהיה לו קשר בין הקופאי לעיסקה שעשה עם חברת האשראי, הרי לא עוזר בלקיחת ההלוואה, שהרי הריבית נעשתה כבר בקבלת הזכות.

למשל: מלווה שהילווה 1000 וקיבל 1200 במזומן, ועתה בא לקנות בחנות, האם הקופאי שותף לריבית?

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל