לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים על הדשא בשבת

שאלה:

שאלה שדרוש מקור מפורש.
הנוטל ידיים לסעודה על הדשא בביתו (ונח לו גם ההשקייה) האם עובר על —- איסור תורה ? או איסור דרבנן ( מכיוון שעצם נטילת הידיים נעשית בדרך שינוי)

בבקשה מקור לענין והאם יש מחלוקת בפוסקים בזה?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שהוא נותן את המים באופן ישיר על צמחים, אף שלא היתה כוונתו לכך, הוא בכלל פסיק רישא שאסור מהתורה, ובלבד שיש לו הנאה ותועלת מכך, שאם לא כן הוא פסיק רישא דלא ניחא ליה שנחלקו בדינו הפוסקים, ולהלכה נפסק שגם פסיק רישא דלא ניחא ליה אסור.

מקורות:

ראה שו"ע סי' שלו סעי' ג ומשנה ברורה שם. וע"ע שמירת שבת כהלכתה פרק יב סעי' יט.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. סליחה, אבל עיינתי ומעיין שוב, לא כתוב שזה איסור תורה.
    רק אסור.

    וגם שש”כ ושלח לפרק יד סימן מו, וגם שם רק כותב שאסור, אבל האם מהתורה או מדרבנן?

    הסבר : אדם הרוצה להשקות צמחים אבל עושה בשינוי עובר על איסור דרבנן. אגלי טל ועוד…
    וכאן בפסיק רישא הרי נוטל לשם סעודה ואם תגיד שרוצה ההשקייה ונוח לו, מ״מ נטל בשינוי

  2. כל פסיק רישא אסור מהתורה, השו"ע לא צריך לחזור על כך בכל פעם בנפרד… ברגע שכתוב שזה פסיק רישא, אם מדובר במלאכה דאורייתא כמו השקייה זה דאורייתא [בענין זה ידוע נדונו של הערוך השלחן שהקשה על יסוד זה, מדוע פסיק רישא במלאכה דאורייתא אסור מהתורה, למה זה לא יחשב מלאכה שאינה צריכה לגופה, והבאנו את תירוצו כמה פעמים כאן באתר].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל