לתרומות לחץ כאן

נזק שקרה לרכב שהשכרתי מחבר

שאלה:

שלום
אני גרה בחו"ל. ולפני שנה יהודי שגר פה עבר לתקופה קצרה להתארח בארץ. ולתקופה הזאת הוא השכיר לנו את הרכב שלו בעלות שתכסה לו את ההוצאה של ההלואה שהוא לקח על הרכב עם רווח קטן. כיון שבמקום מגוריי לא פשוט להשכיר רכב לכל אחד כי יש במקום הרבה נוכלים… לכן היה לו נח להשכיר לי כיוון שאני חברו ודאגתי לרכב לקחת אותו לטיפולים וטסט ניקיון וכל מה שצריך כדי לשמור על שלימותו. באחד הימים עשיתי תאונה עם נהגת גויה וניגרם לנהגת נזק של 1000$ ישר עדכנתי את החבר על התאונה . עבר זמן לא שילמתי לה על הנזק כי היא התעקשה על סכום גבוה כי היא לא הזמינה בוחן תנועה למקום ולא היה אומדן לגבי הנזק. אני טענתי שניתן לתקן אותו בסכום נמוך יותר היא התעקשה לתקן רק במקום שהיא רצתה. עבר זמן העניין נישאר כך…. אחרי שנה בערך חברי החליט למכור את הרכב כי הוא לא חושב לחזור לגור פה חזרה. ומתברר שאותה גויה הלכה למשטרה ויש על הרכב חוב של 1000$ שצריך לשלם לה כדי שיהיה אפשר למכור את הרכב… האם אני צריך לשלם לו את החוב של ה1000$?

תשובה:

שלום וברכה,

אם החוב של ה1000$ אינו מופקע ביחס לנזק, נראה שחייב השוכר – המזיק לשלם על כך. ואם ה1000$ הוא סכום בלתי סביר ביחס לנזק שעשה השוכר – גבוה מדי מהנזק שעשה – פטור השוכר מהסכום הנ"ל. אבל חייב לשלם את סכום הסביר של הנזק שעשה.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ת הרא"ש כלל קא סימן ה, כתב ראובן שהיה בידו סוס של גוי והשאילו לשמעון, ושמעון הזיק את הסוס, והגוי מעליל סכום גדול על ראובן, אין שמעון חייב לשלם לראובן את מה שמעליל כיון שלא התכוון להפסיד את הבעלים בזה, ולכן משלם את סכום הסוס בלבד. וכ"פ בשו"ע סימן עב סעיף ח.

ולפ"ז אם הסכום – 1000$ שדורשת הגויה – הוא עלילה ולא סכום מסתבר, אין השוכר חייב לשלם על כך, למרות שנפסד בעל הרכב.

אך אם הסכום הגבוה לא נחשב לעלילה אלא שהלך הגוי ותיקן במקום יקר, למרות שמצד הדין אין המזיק חייב לתקן במקום יקר, אבל עדיין קשה לקרוא לזה עלילת הגוי, ו ונראה לי שנחשב לתשלום נזקין, ולכן חייב המזיק לשלם את כל הסכום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל