לתרומות לחץ כאן

לברר זהות מי שנאמר עליו לשה"ר

שאלה:

מה הדין שמישהו סיפר לי סיפור והעלים בכוונה את זהות המדובר כדי שלא יהיה לשה"ר. אולם יש באפשרותי בדרך עקיפה לדעת את זהות המדובר [לא ע"י בירור, אלא ע"י משהו עקיף], האם יש עלי איסור לעשות פעולה דתגרום לי לדעת על מי מדובר.

רק להבהיר את השאלה בתור משל: נגיד מישהו אמר לי שהיה מישהו עם חולצה אדומה בחנות שהתפרע. ואז אני ניגש למישהו שלישי ושואל אותו מי היה בחנות עם חולצה אדומה, ואין איסור לדעת מי היה עם חולצה אדומה, רק שע"י זה למפרע אני מבין על מי נאמר הלשה"ר.

תשובה:

שלום רב,

בודאי שאסור. כשם שאסור לשמוע לשון הרע על מישהו אחר כך גם אסור לברר על מי מדובר. כלומר, זה שסיפר ודאי לא סיפר לשון הרע על איש. אלא אמר לך שמישהו התפרע בחנות, אין כאן לשון הרע שהרי אתה לא יודע מיהו. אולם פעולות שאתה עושה להשלמת התמונה בכך אתה משלים את הלשון הרע שההוא סיפר לך ואתה עובר על איסור שמיעת לשון הרע. כשם שאם מישהו כתב לשון הרע על אדם אחר, אבל לא מסר את הכתוב לאיש, אלא שמר לעצמו, ואתה הולך ומעיין בכתוב, זה בדיוק איסור שמיעת לשון הרע, שהרי אין הבדל בין שמיעה באוזן לבין קריאה בעין.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל