לתרומות לחץ כאן

האם פיצויים על איחור במשלוח נחשב ריבית

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
הורי קנו מרשת סופרים וביקשו לעשות משלוח לאתמול בערב
וכשהוא הגיעה הם לא הביאו חצי מהרשימה שהיתה במשלוח
כתגובה הורי ביקשו שיביאו היום משלוח עם המוצרים החסרים וגם פיצויים על כך שזה יצר עוגמת נפש לפני שבת
והביאו פיצויים גם על האיחור וגם על שלא הביאו חצי מהמשלוח האם אפשר לקרוא לזה ריבית?

תשובה:

שלום וברכה,

אם לא שילמו על הסחורה אלא קנו בהקפה – ודאי שמותר, כיון שאין כאן הלוואה כלל. אמנם גם אם שלמו על הסחורה [ויש כאן מעין הלוואה],  כיון שמדובר בקנייה, ודורשים פיצוי עבור הקניה שקנו ולא עבור המתנת המעות ששלמו, אין כאן ריבית. בפרט שהדרישה היא פיצוי על הצער שלא הגיע להם הסחורה  ולא עבור המתנת המעות – ומותר.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סימן קס סעיף ד. ומבואר שבמו"מ אם נתן סתם לא לשם המתנת מעות – מותר. וכ"ש שפירשו עבור עגמת נפש.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. גם אם לא שולם שום כסף מראשת למה זה שונה מנדוניא שאם מתחייב לתת את הנדוניא ביום מסויים ולא נותן באותו יום אסור לו להוסיף בגלל האיחור, (אם לא כלל את התוספת בהתחייבות הראשונה) על אף שאין שם שום הלואה כלל אלא התחייבות בלבד, ועל אף שיש למקבל הנדוניה המון עוגמת נפש שאינו מקבל את הנדוניה שהבטיחו לו בזמן, מכל מקום אסור. גם הכא כיון שהתחייבו להביא לו את הספרים באותו יום, ולא הביאו, למה מותר להם לתת תוספת גם אם אין הלואה (לא שילם מראש), ויש עוגמת נפש, הרי ללא האיחור לא היו נותנים, ומה זה שונה מנדוניה.

  2. מה שכתוב ומבואר בשו”ע יו”ד סימן קס סעיף ד שאם נתן סתם לא לשם המתנת מעות- מותר, זה רק אם יכול להיות שאנו קשור להמתנת הזמן, אבל הכא אמר מפורש שנותן את זה עבור העוגמת נפש של המתנת הזמן, ומנא לכם שאם כל העוגמת נפש הוא אך ורק בגלל המתנת הזמן זה לא נקרא תוספת עבור המתנת זמן, ואדרבא אם לא היה מפרש ורק מוסיף סתם אולי היה מקום להקל מדברי הרמ"א שם, אבל אם פירש שזה בגלל העוגמת נפש של המתנת הזמן, לכאורה זה סיבה יותר להחמיר ולא כמו שכתבתם שזה כ"ש להתיר.

  3. וכן יש להוכיח מענין פיצוי על הלנת שכר, עיין בית יוסף יו”ד סי’ קס משם רבינו אליעזר מטוך שאין איסור ריבית והבית יוסף חולק. ולדעת הבית יוסף לא חילק אם היה לעובד "עוגמת נפש" על שלא קיבל את משכורתו בזמן, ובכל אופן אסור, ואין סברת עוגמת נפש מתיר.

  4. בנדוניית חתנים האב התחייב בקניין, ואחר שחל עליו חובה אסור להוסיף עבור איחור הזמן. אבל בעל מכולת לא חייב לספק כל עוד לא שולם, ולכן אין איסור של ריבית. ועדיין יש לעיין.

  5. עוגמת נפש מחמת הזמן נחשב לאגר נטר, אבל עוגמת נפש שלא היה לו את המצרכים כשהיה צריך להם, לא נחשב אגר נטר.

  6. שם תובע את מה שיכל לרוויח, בגלל המתנת הזמן, והב"י כותב שהוא אגר נטר ולכן אסור, אבל אינו עבור הזמן אלא הצער אין איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל