שאלה:
האם צריך לומר פסוקים כשעושים קריעה מול מקום המקדש? (לא ראיתי שהתייחסתם לזה בתשובה המופיעה בעניין קריעה על מקום המקדש – באתר)
תשובה:
שלום וברכה
אינני מכיר מנהג כזה, אבל ודאי יפה לומר אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני.
שנזכה לראות בנחמת ציון וירושלים.
לכבוד הרבנים שליט"א
בחזון עובדיה 4 תעניות עמוד תלח: הרואה בית המקדש בחורבנו (כותל המערבי או אפילו כיפת מסגד עומר) אומר "בית קודשינו ותפארתינו אשר הללוך אבותינו היה לשרפת אש וכל מחמדינו היה לחרבה" (ישעיה) וקורע
ובמשנה ברורה תקס"א אומר להגיד צידוק הדין.
תבורכו מפי עליון
עיין בשו"ע סי' תקסא ס"ב: וכשרואה ביהמ"ק אומר "בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך בו אבותינו היה לשריפת אש וכל מחמדינו היה לחרבה" (ישעיה סד, י), וכן ראיתי שמובא בסידור וילנא לומר לפני הקריעה.
וכיוצ"ב מובא בשו"ע לעניין ראיית ערי יהודה וירושלים בחורבנה (לחוד)
ומן הסתם הצורך לומר איזה פסוק על החורבן כדי שיהיה מעין עובר לעשייתן, וכמובן לא בתור חובה ודבר מעכב, כי הרי אין ערך למעשים בלי כוונה, והעיקר לעורר את הכוונה כמ"ש וירא ה' את מעשיהם ולא את שקם ותעניתם, שלזה כוונת המכוון.
וב"ה היום הייתי בעיה"ק ירושלים מול מקום המקדש ועשיתי קריעה כדין, ואמרתי קודם את הפסוק הנ"ל שמצאתיו לאחר ששלחתי לכם את השאלה.
תודה רבה ויה"ר שיבנה ביהמ"ק במהרה בימינו אמן.
רמבם סוף הלכות תענית. מי שראה ערי יהודה…אומר "ערי קדשך היו מדבר". וקורע. וכו..
השאר תגובה