לתרומות לחץ כאן

מוצר שנרכש מחו"ל והגיע לאחר זמן רב אחרי שהחזירו לי את כספי

שאלה:

ערב טוב.

רכשתי מוצר כל שהוא באתר מקוון מסין. ושילמתי עם פייפאל.
זמן האספקה היה 10 ימים. התאריך הנ"ל עבר ופניתי למוכר והוא טען לי שהחבילה לא בשליטתו כעת, והיא כנראה מתעכבת, ופשוט צריך לחכות.. כמובן שדבריו אלו נוגדים את המינימום של מדיניות ואחריות של חנויות מקוונות, היות שעל המוכר לעמוד גם ובעיקר בזמן האספקה שהוא התחייב במעמד הרכישה, [וזו כמובן מציאות ברורה למי שרוכש הרבה מחנויות מקוונות כדוג' איביי-אמזון ועוד], ולכן מיידית פניתי לפייפאל. אחרי דין ודברים איתם הם זיכו אותי על התשלום במלואו. ובהודעה שנשלחה אלי היה כתוב שמקרה זה תואם את מדיניות הגנת הקונה שלהם ובלה בלה בלה, ולכן הם אלו שספגו את התשלום, והם שילמו לי בלא גבייה מהמוכר, [דהיינו שהכסף שלי נשאר אצל המוכר, ופייפאל שילמו לי מכספם שלהם].
עברה לה עוד תקופה [בערך חודש וחצי מההזמנה], ופתאום המוצר נחת מהשמים…

בהודעת הזיכוי ששלחו לי פייפאל לא צויין כלל מה יהיה באם המוצר יגיע פתאום, מה גם שמציאות זו אינה מופקעת כיון שהמוצר נשלח ויתכן מאוד שבסוף הוא יגיע. אבל הם לא כתבו על כך כלום, אלא רק כתבו לי שהם בחנו את המקרה שלי וקח את הכסף שלך….
כאן הבן שואל, האם אני מחוייב להחזיר לפייפאל את הכסף שזיכו אותי כיון שקיבלתי את החבילה, או שלא כיון שהם לא התנו את התשלום באי הגעת החבילה. וכמובן שלא שייך כאן עניין של אומדנא דמוכח, כיון שאין דבר כזה אצל גויים/חילונים, אלא יש להם עו"ד ממולח ומקצועי שכותב להם תנאים משפטיים עם מליון סעיפים ולא נשאר אף לא חור אחד שהם יצאו מופסדים בו, ועברתי על התקנון שלהם ואין איזכור לזה, לא כתוב שם באף מקום שאם בוצע החזר ולאחמ"כ החבילה תגיע, על הלקוח להחזיר את הכסף..
מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

המוצר שהגיע אחר זמן רב, לא ניתן לומר שנעשה הפקר או יאוש בעלים, כיון שקורה שהמשלוח מתעכב, והחפץ עדיין שמור במקום מסוים. ולכן נחשב שהתברר למפרע שהיה טעות בתשלום של פייפאל. ולכן אם החברה הם בבעלות גוי, הרי שטעות גוי מותרת, אם אין חילול השם. ואם יכול להתגלות לחברה שקיבלת את המוצר, עלול להיות חילול השם ואתה חייב להודיע להם שהגיע המוצר. ואם החברה ששילמה הם יהודיים, חייב להשיב להם את כספם, או לפחות להודיע להם שהגיע המוצר, ולשאול האם צריך להשיב את הכסף.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן שמח סעיף ב מבואר שטעות גוי כשטעה מעצמו מותר. ולהטעות את הגוי מחלוקת האם מותר. במקרה הנ"ל לא נחשב שהטעה את הגוי אלא הגוי טעה מעצמו, כיון שבשעה שדרש את התשלום היה כדין ולא בהערמה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יישר כוח על התשובה!

    יש לי כאן 2 שאלות:
    1. http://din.org.il/2015/04/12/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%94-%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94-%D7%97%D7%95%D7%9E-72/
    מבואר כאן בתגובות שאם לא ידוע האם זה גוי או יהודי הולכים לפי הרוב.
    מנכ"ל פייפאל הינו [כיום] יהודי אמריקאי… לגבי בעלות החברה, אין לי מושג.
    וכן לגבי מניות בחברה כמה הרוב, אם יהודים או גויים גם אין לי מושג.
    אז מה עושים?

    2. http://din.org.il/2016/12/17/%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%91%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%A8%D7%A0%D7%98-%D7%94%D7%92%D7%99%D7%A2-%D7%91%D7%90%D7%99%D7%97%D7%95%D7%A8-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8/
    מה בעצם ההבדל מהלינק הזה?
    שם הרבנים פסקו שאין צריך להחזיר.
    האם ישנו הבדל אם המוכר החזיר או שחברת תשלומים חיצונית החזירה?
    בשני המקרים הוצר היה מונח במקום כל שהוא, ולא היה הפקר או יאוש.
    א"כ למה הדין שונה?

    יישר כוח גדול גדול!!!

  2. שלום וברכה,
    אני לא רואה הבדל הין התשובות למה שכתבתי.
    אם החברה בעצמה הייתה מחזירה את הכסף והחבילה הייתה מגיעה אליך היה נחשב לאבדת גוי שמותרת. ובמקום חלול השם חייב להשיב.
    אם הכסף הגיע מחברה אחרת הרי הכסף נחשב לטעות גוי ולא לאבדת גוי. וטעות גוי ג"כ מותרת במקום שאין חלול השם.
    אבל אם מדובר ביהודי לא משנה אם זה טעות או אבדה חייב להשיב. ובתשובות שם כתוב שאם מדובר בגווי מותר. אבל אם מדובר ביהודי חייב להשיב.

  3. אם זו חברה בע"מ ומחזיקי המניות הגדולות הם יהודים – נחשב ליהודים. ואם היהודים מחזיקם במניות הקטנות שאין להם דעה בחברה, ניתן לסמוך על הפוסקים שלא נחשב לבעלות, ולכן החברה לא נחשבת של יהודים.

  4. אין אפשרות לדעת מי בדיוק מחזיק מניות וכדו', זה לא משהו שאני הקטן יכול לברר.
    אבל למעשה עבורי זה כבר לא היה רלוונטי, היות שחששתי שאכן יוודע לפייפאל על קבלת המוצר מה שיגרום לחילול השם, אז פשוט הודעתי להם..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל